30 kluczowych elementów SEO, o które musisz zadbać, by być wysoko w Google
SEO to zaplanowane działania optymalizujące, mające na celu umieszczenie witryny internetowej jak najwyżej na liście wyników wyszukiwania. Na skuteczne pozycjonowanie strony w wyszukiwarce składa się wiele elementów o różnorodnym charakterze. Poniżej znajdziesz 30 najważniejszych czynników SEO, o które warto zadbać.
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej
SEO – od czego zacząć?
Podstawą rozpoczęcia skutecznych działań jest przeprowadzenie audytu SEO. Polega on na szczegółowej analizie struktury witryny i ocenie, które elementy mają zostać poprawione tak, aby strona była jak najlepiej dopasowana do mechanizmów działania wyszukiwarki Google.
Kolejnym elementem jest analiza konkurencyjnych stron internetowych; ułatwia ona dobranie odpowiednich słów kluczowych i pozwala na określenie budżetu, potrzebnego na realizację pożądanych celów.
Audyt i analiza konkurencji pod kątem SEO to kluczowe kroki, które powinny prowadzić do sformułowania strategii. Optymalizacja strony pod kątem pozycji w Google to pracochłonny proces, który wymaga dobrego planu – próby osiągnięcia lepszych wyników bez konkretnego zamysłu i na oślep, często nie przynoszą skutków.
Słowo kluczowe – Twoja ekspozycja na ruch
Pozycjonowanie obejmuje wiele działań i ma na celu takie prowadzenie strony, by jawiła się w oczach algorytmów Google jako wysoce atrakcyjna. Narzędziem komunikacyjnym w wyszukiwarce są słowa kluczowe, czyli frazy wpisywane przez internautów. Jeśli nie będziesz ich stosować i zdasz się na ślepy los, prawdopodobnie strona pozostanie niewidoczna.
Dobieraj frazy, które dobrze odzwierciedlają zawartość witryny, a jednocześnie są wpisywane do wyszukiwarek; pomocne pod tym względem są narzędzia do analizy, takie jak Ubersuggest. Istotne jest równomierne rozmieszczanie i zagęszczanie słów kluczowych w tekstach oraz stosowanie synonimów. Stałe monitorowanie pozycji wprowadzi element kontroli do strategii i umożliwi tworzenie raportów postępów.
Czego należy unikać? Z pewnością zwróć uwagę, aby unikać kanibalizacji słów kluczowych, czyli optymalizowania więcej niż jednej podstrony pod jednakową frazę. Skutkuje to konkurowaniem ze sobą podstron w wynikach wyszukiwania – wyświetli się jedynie ta mocniejsza.
Odpowiednia konstrukcja strony internetowej – korzyść nie tylko dla czytelnika
Dobrze przygotowana struktura strony to ważny element działań SEO. W zakres tego zagadnienia wchodzą:
- Okruszki (breadcrumbs), czyli umieszczone po sobie linki do coraz bardziej szczegółowych części witryny. Dobrym przykładem menu okruszkowego jest nawigacja w sklepie internetowym (Strona Główna, Moda damska, Obuwie, Obuwie letnie, Espadryle). Przemyślana konstrukcja stanowi cenny element – to nie tylko korzyść dla klienta, ale również ułatwienie dla robotów skanujących stronę.
- Meta tagi to opisy umieszczane w wynikach wyszukiwarki - są pierwszą treścią, którą widzi czytelnik. Meta title to inaczej tytuł strony, a description opis jej zawartości – powinien być zwięzły i dostarczać jak najwięcej informacji.
- Stopka to element strony internetowej – umieszczone na dole informacje mogą zawierać dane kontaktowe czy linki do profilów społecznościowych.
- Poprawna struktura nagłówków, które ułatwiają przeglądanie tekstu czytelnikowi, a także pomagają robotom analizować treść. Nagłówki powinny być umieszczane w odpowiedniej hierarchii – od ogólnych do bardziej szczegółowych.
- Zadbaj również o usunięcie stron sierocych, czyli podstron, do których nie prowadzą żadne wewnętrzne linki na witrynie.
Wszystko to składa się na przystępną nawigację na stronie – witryna powinna być intuicyjna w obsłudze i maksymalnie przejrzysta.
Atrakcyjne grafiki oraz ich odpowiednie zamieszczanie na stronie
SEO to również działania optymalizacyjne grafiki. Zamieszczone na stronie obrazy mają na celu przyciągać uwagę czytelnika oraz uatrakcyjniać treść, jednocześnie nie obciążając witryny i ułatwiać analizę jej zawartości. Korzystną praktyką jest stosowanie odpowiednich nazw plików, a także uzupełnianie atrybutów alt obrazków (opisują one robotom, co się na nich znajduje). W przeciwnym razie grafika dla nich nie istnieje i nie pomaga przy pozycjonowaniu.
Korzystaj z programów do kompresji danych, dzięki którym zamieszczane grafiki i animacje są nadal atrakcyjne dla użytkownika, ale nie wpływają na pogorszenie wydajności ładowania strony, która jest także czynnikiem wpływającym na jej pozycję.
Inne ważne elementy działań SEO
- Linkbuilding, czyli pozyskiwanie odnośników przekierowujących na witrynę internetową. Pamiętaj, że nagłe pojawienie się dużej ilości linków na wątpliwej jakości stronach nie pomoże – algorytmy zwracają uwagę na ich pochodzenie, dlatego rozbudowa profilu w ten sposób powinna być rozłożona w czasie.
- Migracja stron – w przypadku przenoszenia strony, proces powinien być starannie zaplanowany, gdyż niepoprawne przekierowanie adresów czy brak zaktualizowanej mapy witryny w Search Console mogą skutkować gorszą pozycją.
- Przyjazne adresy URL czyli linki ułatwiające nawigację i zapadające w pamięć, które swoją treścią zdradzają jak została zaprojektowana witryna internetowa.
- Współczynnik odrzuceń (Bounce Rate) to procent osób odwiedzających witrynę, które nie weszły w interakcję z żadną dodatkową podstroną. Jego wartość wpływa na pozycję – z tego względu odchodzi się już od jednostronicowych witryn.
Istotę poszczególnych czynników rankingowych wpływających na pozycjonowanie strony porusza między innymi Semcore w swoich badaniach, które zostały opublikowane w ramach SEO Case Study. To materiał praktyczny o podłożu naukowym, idealny dla osób początkujących oraz zaawansowanych. W publikacji przedstawiono nie tylko techniki pozycjonowania, ale także efekty uzyskane dzięki tej strategii marketingowej.
Do działań SEO zalicza się również dbałość o wysoką jakość treści zamieszczanych na witrynie, tak by przyciągała odbiorców i zachęcała do powrotu. Zawartość strony powinna być aktualizowana w regularnych odstępach czasu, a teksty cechować się unikalnością (nie mogą być plagiatem). Istotny jest też ciekawy sposób prezentacji treści, czyli stosowanie pogrubień, list punktowanych czy przeplatanie tekstu cytatami.
Opublikowane 8 czerwca 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej