Ruch mobilny ma coraz większy udział w globalnym ruchu internetowym i stale rośnie. Według StatCounter stanowi on 39% wszystkich odwiedzin stron internetowych.

Statystyki podpowiadają również, że w 2016 roku liczba unikalnych użytkowników telefonów komórkowych wzrosła o 4%, co w przybliżeniu daje aż 141 mln nowych użytkowników. Kolejnym znaczącym faktem jest również liczba mobilnych użytkowników mediów społecznościowych, która wzrosła aż o 17%, tj. szacunkowo 283 mln nowych userów.
Liczby mówią same za siebie. Nic więc dziwnego, że od jakiegoś czasu na celowniku Google znajdują się osoby korzystające z internetu przy pomocy urządzeń mobilnych. Innowacyjne rozwiązanie jakie dostarcza nam gigant z Mountain View, czyli AMP (Accelerated Mobile Pages) sprowadza się do jeszcze szybszego i płynniejszego przeglądania stron mobilnych.

Czym jest AMP i jak działa?

AMP (Accelerated Mobile Pages) jest projektem open source, który ma na celu zdecydowanie ułatwić przeglądanie treści z urządzeń mobilnych. Odgrywa to kluczową rolę przede wszystkim w miejscach, gdzie prędkość łącza internetowego jest bardzo niska. Prawdopodobnie niejednokrotnie spotkaliście się z długim czasem ładowania konkretnej strony, w efekcie czego rezygnowaliście z przeglądania danej treści. Według badań Google współczynnik takich odrzuceń, czyli bounce rate wynosi aż 58%, w odniesieniu do stron, które wczytują się powyżej 10 sekund.

Dowiedz się więcej: Wprowadzenie do tworzenia stron internetowych Zobacz kursy

AMP to nic innego jak odrębna strona oparta o kod HTML, jednak z wykluczeniem pewnych elementów, które wpływają negatywnie na czas jej renderowania. Sam mechanizm AMP działa dzięki wykorzystaniu wielu różnych funkcji dostarczanych przez przeglądarki i serwery. Kluczowym czynnikiem odpowiedzialnym za przyspieszenie czasu wczytywania strony w nowym mechanizmie Google'a jest możliwość jej zapisu w chmurze lub pamięci podręcznej narzędzi zewnętrznych np. Cache Google.

AMP w działaniu składa się z trzech elementów:

  • AMP HTML – czyli zestaw wskazówek, zbiór zaleceń dla kodu strony. Większość to po prostu podstawowy kod HTML, jednak niektóre z nich podmieniane są przez AMP HTML, tworząc wspólne wzorce, łatwe do wdrożenia dla programistów.
  • AMP JS – JavaScript ma bardzo duży potencjał i może wpłynąć na prawie każdy aspekt strony, ale może też spowolnić jej rendering. Dlatego AMP JS zarządza bibliotekami JavaScript i pozwala na wprowadzenie tylko tych, które sprawią, że treści na stronie będą wczytywać się błyskawicznie.
  • AMP CDN – jest dodatkowym elementem, nieobowiązkowym podczas wdrażania, jednak jego zastosowanie jest bardzo korzystne, gdyż pozwala dostarczyć niemal natychmiastowo kod HTML stron opartych o AMP, wykorzystując chmurę CDN(Content Delivery Network)

Co zyskuję wdrażając AMP?

Poprawne wdrożenie AMP może przynieść wiele korzyści. Oprócz skrócenia czasu ładowania strony, otrzymacie specjalne oznaczenie w wynikach wyszukiwania sygnowane logiem projektu. Kolejnym efektem takiej modyfikacji może okazać się wzrost ruchu z urządzeń mobile, co w praktyce przekłada się na uzyskanie większych przychodów. Co więcej, odwołując się do wytycznych algorytmu Google przy pozycjonowaniu strony, szybkość jej działania może diametralnie wpłynąć na pozycję Twojej domeny w wyszukiwarce. Jako, że standard, o którym mowa jest projektem open source nie musimy ponosić dodatkowych kosztów przy jego wdrażaniu, jest zupełnie darmowy. Istotnym faktem jest to, że technologia ta wyszła spod rąk programistów Google - daje nam gwarancję regularnych aktualizacji, wsparcia oraz licznych wskazówek dostarczanych przez firmę. Statystyki oraz informacje o błędach i problemach podczas wdrażania są dostępne z poziomu Google Search Console. Warto dodać, że projekt AMP na chwilę obecną jest wspierany między innymi przez takie firmy jak:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Wordpress
  • Ghost
  • ChartBear
  • the Guardian
  • The New York Times

AMP, a przeglądarki internetowe

Google informuje iż, wspiera dwie najnowsze wersje popularnych przeglądarek takich jak Chrome, Firefox, EDGE, Safari, Opera - zarówno na desktopie jak i urządzeniach mobilnych. Ponadto firma zapowiada iż, głównym założeniem projektu jest szerokie poparcie dla większości przeglądarek, deklarując przy tym, że naniesie poprawki dla wszystkich, których udział na rynku jest większy niż 1 procent.

Dowiedz się więcej: Jak przyspieszać i optymalizować strony Zobacz kursy

Jak wdrożyć AMP?

Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem technologii AMP na swojej stronie, możesz skorzystać z gotowych rozwiązań przygotowanych przez programistów. Cała lista wspieranych platform znajduję się pod adresem: https://www.ampproject.org/learn/who/. Pamiętaj, aby przy indywidualnym wdrażaniu systemu AMP zrealizować wszystkie wytyczne podane przez Google

My już wybraliśmy AMP, a Ty?

Od niedawna możemy pochwalić się, że nasz nowy blog, który oparty został o bardzo lekki i przede wszystkim szybki w działaniu framework Ghost również wspiera technologię AMP. Ghost w odróżnieniu od innych platform blogowych w tym Wordpress’a skupia się głównie na pisaniu treści. Jest lekki i przejrzysty oraz nie wymaga skomplikowanego zarządzania. Łatwość pisania oraz publikowania z Ghostem to sama przyjemność.

Jeśli jesteś zainteresowany projektem AMP i chciałbyś stworzyć nowoczesny blog z wykorzystaniem tej technologii to obserwuj nas w social media. Już niebawem startuje nowy kurs, dzięki któremu Twoja pozycja w wyszukiwarce Google może okazać się dużo wyższa, niż przed wdrożeniem AMP, a Twoi czytelnicy unikną problemu z ładowaniem strony.

Dowiedz się więcej: Jak stworzyć CMS w JavaScript Zobacz kursy