Co to jest brief i jak przygotować go dobrze?
Współpraca z agencją marketingową wymaga szczegółowych ustaleń. Są one niezbędne, aby przygotować odpowiednią strategię działań, a następnie skutecznie je wdrożyć. Żeby zadanie to mogło się udać, większość kampanii marketingowych rozpoczyna się od briefu.
Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej
Naucz się prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie. Poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes, zdobywać klientów i zwiększać zyski. Dowiedz się więcej
Czym jest brief i jaką rolę pełni?
Jest to zbiór informacji dotyczących zlecenia, które chcemy przekazać do realizacji. Stanowi obszerny zestaw wytycznych oraz danych dotyczących planowanych działań i warunków współpracy. Dzięki temu agencja będzie wiedziała w jakim kierunku powinna zmierzać kampania reklamowa. Z drugiej strony brief jest dokumentem bardzo przydatnym również dla zlecającego. Pomaga skupić się na nowym projekcie marketingowym i dokładnie go przemyśleć.
Żeby brief spełniał swoją rolę musi zawierać kilka niezbędnych kwestii. Nie sposób stworzyć jednego szablonu uniwersalnego dla wszystkich firm, można jednak wymienić kilka stałych elementów, takich jak:
Informacje na temat firmy
Najważniejszy jest tutaj kontekst rynkowy i specyfika branży. Kim są klienci, jakiego rodzaju produkty i usługi znajdują się w ofercie, ile pracowników zatrudnia firma, czym wyróżnia się na rynku i jakie posiada zaplecze techniczne. Warto też przyjrzeć się konkurencji oraz przeanalizować mocne i słabe strony danego biznesu.
Informacje na temat produktów/usług
Na początku tą kwestię porusza się tylko ogólnie, aby sprecyzować specyfikę działalności firmy. W kolejnym etapie przychodzi czas na rozwinięcie zagadnienia i rozpisanie szczegółów. Z czego dokładnie składa się Twoja oferta? Czym się wyróżnia? Jakie zbiera opinie wśród klientów – co chwalą, a na co narzekają? Czy wprowadzałeś ostatnio jakieś zmiany? Jak wygląda marketing? W tym momencie trzeba też przeanalizować, czy firma wykorzystuje wszelkie możliwe kanały dystrybucji.
Persony
Fikcyjne postacie, które posiadają najważniejsze cechy Twoich modelowych klientów, to bardzo istotny element kampanii marketingowej. Pozwala określić do kogo kierowana jest oferta, co z kolei ułatwia zrozumienie potrzeb odbiorców i przygotowanie spersonalizowanej kampanii, trafiającej do potencjalnych klientów.
Oczekiwania i cele biznesowe
Bez zdefiniowania konkretnych założeń trudno o dobry brief marketingowy. Czego dotyczy projekt? Co chcesz dzięki niemu osiągnąć? Z jakimi wyzwaniami mierzy się firma i czy podejmowano już jakieś działania? To pytania, na które trzeba udzielić odpowiedzi. Pamiętaj, że aby zwiększyć szansę na owocną współpracę z agencją, powinieneś unikać ogólników. Pytany o cel biznesowy, nie odpowiadaj „Pozyskanie nowych klientów”. To oczywiste dla każdego przedsiębiorcy. Żeby móc przygotować dobrą kampanię i osiągnąć zamierzone rezultaty, trzeba rozmawiać o liczbach i konkretach. Cel musi być szczegółowy np. wzrost sprzedaży o 40%. Wówczas znając obecne wyniki firmy, łatwo obliczyć jakie obroty trzeba wygenerować, żeby osiągnąć oczekiwane efekty.
Budżet i czas trwania projektu
Nie da się przygotować strategii bez określenia ilości środków, które mają na ten cel zostać przeznaczone. Agencja musi znać możliwości finansowe przedsiębiorcy, żeby określić narzędzia jakimi się posłuży. Zupełnie inaczej będzie wyglądać marketing, jeżeli budżet oscyluje w granicach 5 tysięcy, a inaczej jeżeli chcesz na ten cel przeznaczyć 50 tysięcy. Czas trwania akcji także ma niebagatelne znaczenie. Identycznie jak w kwestii samej wysokości budżetu, tak w tym przypadku również – kampania, w której założony budżet ma zostać rozplanowany na rok, będzie zupełnie inna od tej, która ma trwać 2-3 miesiące.
Sposób komunikacji i dodatkowe informacje
To końcowa część briefu, czyli miejsce na zawarcie wszystkich kwestii, które są istotne, ale nie zostały poruszone wcześniej. Np. sposób prezentacji produktów i usług, kontekst, forma oraz kanały przekazu. Jeżeli firma ma także swoje wymagania dotyczące używania loga, kolorystyki, czcionki, czy jakichkolwiek innych aspektów, to należy precyzyjnie je określić.
Rodzaje briefów
Mimo, że wyróżnia się wiele kategorii briefów, trudno mówić o konkretnej specyfice lub odgórnie przyjętym zestawieniu. Najczęściej spotkamy się z pojęciem briefu marketingowego, reklamowego, kreatywnego, dla grafika, czy dla blogera. Różnice są raczej niewielkie. Dla porównania brief kreatywny to główne narzędzie do komunikacji wewnętrznej w agencji, z kolei mediowy będzie potrzebny, jeżeli zależy Ci na promocji w dużych mediach. Tak naprawdę wszystko zależy od założeń kampanii i celu, jaki chce osiągnąć zlecający. Spektrum działania agencji marketingowych jest naprawdę szerokie, dlatego ważne jest wyczucie rynku oraz znajomość podstawowych pojęć w tej branży.
Podsumowanie
Dobry brief to niezwykle istotne narzędzie. Usprawnia pracę, oszczędzając mnóstwo czasu. Dzięki niemu nie trzeba umawiać się na cykliczne spotkania, ani wymieniać dziesiątek maili w celu ustalenia szczegółów. Kampanie marketingowe wiążą się także ze sporymi wydatkami, dlatego narzędzie pozwalające wydawać pieniądze racjonalnie jest szczególnie cenne.
Opublikowane 18 maja 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej