Co to jest typografia i jak ją wykorzystać?
Typografią nazywa się czynności projektowe, związane z aranżacją wizualną tekstu. Jej celem jest nadanie mu pożądanego stylu, wyrazu i utrzymanie w określonej estetyce. To na typografii spoczywa odpowiedzialność za to, czy tekst jest czytelny, wygodny w odbiorze, czy wywołuje zamierzone skojarzenia i emocje. Przykładowe zagadnienia, którymi ta dziedzina się zajmuje, to dobór kroju pisma, wielkości i style czcionki, odstępy między znakami i interlinie.
Podstawy typografii - skład i łamanie tekstu
Dowiedz się czym charakteryzują się najlepsze fonty, jak właściwie dobierać kroje pisma i zadbać o najważniejsze aspekty typograficzne twoich publikacji Dowiedz się więcej
Choć z samym terminem spotykamy się rzadko, jest to bardzo ważna dyscyplina, wchodząca w zakres projektowania graficznego. Z zasobów wiedzy typograficznej korzysta się opracowując logo, ulotki, reklamy, banery, strony internetowe, czasopisma, książki - słowem, typografia nieodłącznie jest związana z pismem.
Czcionki czy fonty?
Times New Roman, Helvetica, Arial, Georgia - prawidłowym określeniem w ich przypadku jest czcionka czy font? To pytanie podchwytliwe, gdyż nie są one ani jednym, ani drugim. Właściwy termin to krój pisma i jest on najważniejszym elementem w sztuce typografii. To on decyduje o charakterystycznych cechach graficznych rodziny znaków, sprawia, że jest rozpoznawalna i odróżnia się od innych rodzin.
Font odnosi się do cyfrowego zapisu znaków - czyli zbioru plików, gromadzących dane kroju pisma. Wśród nich można znaleźć między innymi atrybuty takie, jak bazowa linia pisma, pole znaku, wartości kerningu oraz informacje o autorze kroju pisma.
Czym zatem jest czcionka? W oryginalnym znaczeniu, czcionką nazywano nośnik pisma drukarskiego, czyli małe, metalowe kostki, za pomocą których niegdyś drukowano teksty. I tutaj znaczenie tego słowa się kończy - czcionka nie ma żadnego związku z projektem graficznym znaków. Weszła do języka w miejsce prawidłowego “kroju pisma”, ponieważ edytory tekstu tłumaczą angielski font jako czcionka.
Najważniejsze zasady w typografii
Choć projektowanie graficzne jest dziedziną mocno opartą na kreatywności, rządzi się pewnymi zasadami, które warto znać i stosować w praktyce. Oto kilka z nich:
Kroje szeryfowe i bezszeryfowe
Font szeryfowy oznacza zestaw znaków zawierających ozdobne elementy graficzne takie, jak linie, wypustki i mocniej zaakcentowane ogonki. Bezszeryfowy krój jest prostszy, pozbawiony dodatkowych detali. Co do zasady, kroje szeryfowe uznaje się za mniej czytelne i bardziej męczące dla czytelnika. Mają jednak tę zaletę, że łatwiej jest zapamiętać tekst, który został nimi zapisany. Jak je stosować rozsądnie?
Kroje szeryfowe powstały o wiele wcześniej niż bezszeryfowe (mówimy tu o różnicy kilkuset lat…) i nadal niepodzielnie królują w takich nośnikach, jak książki, podręczniki, dokumenty, czasopisma, pisma urzędowe, prace dyplomowe, itp. Kroje bezszeryfowe długo funkcjonowały jedynie w reklamie, a zaczęły zyskiwać na znaczeniu wraz z rozwojem Internetu i dominacją urządzeń mobilnych. Tutaj sprawdzają się lepiej, ponieważ są bardziej przejrzyste i przyswajalne nawet na niewielkich ekranach.
Łączenie różnych krojów
Urozmaicenie tekstu poprzez zastosowanie różnych rodzin kroju pisma jest bardzo korzystne zarówno z pragmatycznego, jak i estetycznego punktu widzenia. CTA, nagłówki, wtrącenia, komentarze - są bardziej widoczne i lepiej zapamiętywane, gdy wyróżniają się na tle całego tekstu. O czym należy tu pamiętać? Nie miesza się dwóch lub więcej krojów, które są do siebie podobne. Trzeba też zachować umiar i konsekwencję, sięgając po maksymalnie 2 - 3 kroje pisma w jednym projekcie (np. w witrynie internetowej) i stosując je w tych samych miejscach.
Styl
Charakter kroju pisma ma znaczący wpływ na kreowanie tożsamości marki. Nie każdy może sobie pozwolić na żartobliwy (i raczej unikany) Comic Sans, nie każdy też musi wybierać pomiędzy zachowawczym i bezpiecznym Times New Roman lub Georgią. Obok kroju, trzeba pamiętać również o odmianie, czyli grubości kresek, szerokości i pochyleniu znaków. Niektóre kroje świetnie się sprawdzają w roli nagłówków, za to nie są przyjazne w dłuższych tekstach. Inne z kolei lepiej wypadają właśnie jako budulec dłuższych wypowiedzi, ale nie mają wystarczająco charakteru, by zaprezentować mocny nagłówek.
Kontrast
Czytelność tekstu w dużym stopniu uzależniona jest od kontrastu pomiędzy literami a tłem, na którym zostały zaprezentowane. Oczywiście, im ten kontrast jest niższy, tym bardziej komfort czytania spada. Istnieje wiele opinii co do tego, czy lepiej jest stosować czarny tekst na białym tle, czy biały na czarnym. Przeważa tutaj jednak ta, że biały tekst jest bardziej obciążający dla wzroku i mniej czytelny. Nie zaleca się go dla tekstu akapitowego, ale już w formie nagłówka, tytułu lub etykiety może się sprawdzić bardzo dobrze.
Jak się nauczyć typografii?
Schematy budowy liter, umiejętne dobieranie i mieszanie krojów pisma, stylowanie akapitów, dbanie o czytelność - te umiejętności są niezbędne każdemu, kto jest związany z projektowaniem graficznym. Wszystkie je możesz opanować i nauczyć się wykorzystywać w praktyce z naszymi kursami.
Podstawy typografii - skład i łamanie tekstu
Dowiedz się czym charakteryzują się najlepsze fonty, jak właściwie dobierać kroje pisma i zadbać o najważniejsze aspekty typograficzne twoich publikacji Dowiedz się więcej
Opublikowane 13 grudnia 2021 r. w kategorii: Projektowanie
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej