Co to jest CTA? Jak stworzyć skuteczne call to action?
Jeśli prowadzisz działania marketingowe i chcesz zwiększyć ilość kliknięć w swoich kampaniach, z pewnością spotkałeś się z pojęciem CTA. Ten mały element ma ogromną moc i wpływ na wyniki rozmaitych akcji oraz zabiegów promujących firmę. „Call to action”, czyli „wezwanie do działania” to kluczowa funkcja stron, sklepów internetowych, mailingów i wszelkich innych rodzajów marketingu internetowego.
Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej
Naucz się prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie. Poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes, zdobywać klientów i zwiększać zyski. Dowiedz się więcej
Kluczowy element w marketingu internetowym
Jest to strategia przyciągania uwagi odbiorców. Ma na celu nakłonić ich do podjęcia określonej (pożądanej przez firmę) czynności. Będzie to np.: dokonanie rezerwacji, zakup produktu, zapisanie się do newslettera, czy podanie danych w formularzu. Skuteczne CTA powinno mieć formę krótkiego, chwytliwego hasła, odpowiednio wyeksponowanego graficznie. Będzie wtedy znakomitym narzędziem marketingowym, znacząco wpływającym na ilość pozyskiwanych leadów i sprzedaż. Jednak tworzenie dobrych CTA nie jest takie proste. Z jednej strony musi się ono wyróżniać i zawierać pewien ładunek perswazyjny, z drugiej zaś, nie może brzmieć nachalnie i nijak.
Aby CTA spełniało swoją funkcję, czyli było chętnie klikane, musi przyciągać uwagę od razu w momencie kiedy odbiorca wejdzie na stronę lub otworzy wiadomość. Na co zwrócić uwagę i jak je zaprojektować, żeby tak się stało? Oto kilka wskazówek:
Pisz w pierwszej osobie
Komunikaty CTA zwracające się do klienta per „Ty” w większości przypadków nie osiągają równie dobrych wyników jak te, które napisane są w pierwszej osobie. Zwroty o takiej konstrukcji kojarzą się z czynnościami wykonywanymi z własnej woli i dla własnej korzyści, dlatego mają lepsze działanie perswazyjne. Który tekst prędzej skłoni Cię do zakupu ze zniżką? „Skorzystaj z 30% rabatu” czy może „Chcę otrzymać 30% rabatu”? Bez wątpienia ten drugi osiągnie lepsze efekty, daje bowiem przyjemne wrażenie kontroli i panowania nad sytuacją. W pierwszym przypadku możemy mieć niekomfortowe uczucie, że daliśmy się złapać i ulegliśmy czyjejś namowie, w drugim wręcz przeciwnie – czujemy, że dzięki własnej decyzyjności, podjęliśmy korzystny krok.
Bazuj na emocjach
To, że emocje sprzedają najlepiej jest sprawdzoną zasadą, bez względu na formę i miejsce. Klienci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem impulsu. I to właśnie CTA ma ten impuls wywołać. Warto skonstruować je tak, aby wzbudzało konkretne odczucia, np. ciekawość, pragnienie, albo uświadomienie jakiejś potrzeby. „Oto smartfon najnowszej generacji”, „Inwestuję w swój rozwój”, „Chcę pozbyć się zbędnych kilogramów” – to tylko przykłady haseł, które działają perswazyjnie, uruchamiają emocjonalne podejmowanie decyzji, a jednocześnie wyjaśniają klientowi czego może się spodziewać podejmując określoną czynność.
Stosuj język korzyści
Klienci nie kupują produktów i usług dla samego faktu posiadania, tylko po to, żeby coś dzięki nim zrobić, wyrazić lub osiągnąć. Dlatego konstruując CTA użyj argumentu, który przekona i zmotywuje odbiorców, aby kliknęli przycisk. Skupiaj się na zwięzłych sformułowaniach, wzbudzających intrygę i zainteresowanie. Hasło powinno sprawić, że potencjalny klient poczuje potrzebę poznania szczegółów Twojej oferty. Podkreśl zalety swoich produktów lub usług, wyeksponuj korzyści z ich posiadania, a z pewnością pozyskasz więcej klientów.
Funkcjonalność i aspekty wizualne
Treść to jedno, natomiast w tym przypadku kwestie techniczne są równie ważne. Kształt, kolor i umiejscowienie CTA mają ogromny wpływ na działanie klienta, dlatego zadbaj o atrakcyjność wizualną tych elementów. Przede wszystkim przycisk musi się wyróżniać i przyciągać wzrok. Możesz to zrobić za pomocą mocnych kolorów, czy kontrastującego tła. Pamiętaj, że użytkownicy skanują wzrokiem stronę zatrzymując się na wyrazistych elementach. Dlatego dobre CTA powinno się składać z chwytliwego hasła i efektownego designu.
CTA to mały element, który potrafi wiele zdziałać. Na jego skuteczność wpływają niuanse. Nawet tworząc je w oparciu o sprawdzone zasady, nie będziesz w stanie przewidzieć najlepszej wersji. Testuj, modyfikuj, porównuj i wyciągaj wnioski. Pamiętaj przy tym, by jednorazowo zmieniać tylko jeden element. W przeciwnym razie nie będziesz w stanie określić, która zmiana okazała się kluczowa.
Opublikowane 26 maja 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej