Obecnie wiele firm z obszaru nowych technologii nie wyobraża sobie wypuszczania na rynek produktu bez udziału doświadczonego UX Designera. Czym zajmuje się taka osoba i dlaczego jej praca ma często kluczowe znaczenie dla odniesienia sukcesu produktu na rynku?

Dziś coraz częściej mówi się o UX Designerach i szerzej w ogóle o User Experience, ale sama idea pojawiła się już pod koniec lat 70 XX wieku. Obszar zainteresowań UX nieco rozszerzył się od tamtego czasu, plasując się na pograniczu rozwiązań IT i marketingu, a User Experience stało się ważnym procesem wspomagania wytwarzania różnych produktów (najczęściej serwisów www i aplikacji).

Czym jest User Experience?

User Experience (UX) to po prostu „wrażenie użytkownika”. Co jednak kryje się dokładniej za tym terminem? Najczęściej w kontekście UX mówi się o emocjach i odczuciach, jakie towarzyszą użytkownikowi w kontakcie z określonym produktem albo usługą. Tak naprawdę termin „User Experience” zaczął być używany na szeroką skalę dzięki profesorowi psychologii poznawczej Donowi Normanowi. To czołowa postać, jeśli chodzi o projektowanie interfejsów komputerowych (HCI). W 1993 roku został zatrudniony w Apple na stanowisku Architekt User Experience, co było zupełną nowością na tamte czasy. W ciągu następnych lat kolejne firmy technologiczne zaczęły zatrudniać u siebie specjalistów od UX, ale największe zapotrzebowanie na takich pracowników zaczęło się tak naprawdę dopiero od 2000 roku. User Experience to w rzeczywistości wszystko, co wiąże się z interakcją użytkownika z produktami lub usługami i obejmuje wiele różnych aspektów. Z jednej strony UX koncentruje się na jak najlepszym zaspokojeniu potrzeb użytkowników i eliminowaniu wszelkich barier, które mogłyby w tym przeszkadzać, a z drugiej poszukuje takich rozwiązań, które przyczyniają się do przyjemności użytkowania. User Experience to projektowanie skoncentrowane na odbiorcy, na jego doświadczeniach; to dbanie, żeby produkt wywoływał pozytywne odczucia użytkowników. UX Designer jest właśnie tą osobą, która próbuje łączyć interesy producentów lub usługodawców z oczekiwaniami użytkowników.

Dowiedz się więcej: Kurs UX & UI - sztuka użytecznego projektowania Zobacz kurs

UX Designer – czym się zajmuje?

Zakres kompetencji UX Designera zależy tak naprawdę od firmy, w jakiej jest zatrudniony. Najczęściej jednak można określić kluczowe obszary, którymi zajmuje się specjalista od UX. Aby cokolwiek powiedzieć o zachowaniu użytkowników i o ich oczekiwaniach, UX Designer musi dysponować odpowiednimi danymi. Dlatego często przeprowadzane są wywiady z użytkownikami, ankiety, analizowanie rozwiązań konkurencji itp. Kolejny obszar to analizowanie danych, określanie person i grupy docelowej. UX Designer zajmuje się oczywiście również budowaniem prototypów produktów oraz przygotowywaniem ich projektów graficznych, a także projektuje interakcje i wspomaga zespół w realizowaniu testów. Tak naprawdę, aby UX Designer mógł wykonywać swoją pracę maksymalnie efektywnie, powinien być zaangażowany w dany projekt od samego początku do końca.

UX Designerzy wywodzą się tak naprawdę z różnych środowisk, a nierzadko posiadają także bardzo różne wykształcenie. Niektórzy z nich wcześniej zajmowali się projektowaniem grafiki, inni – analizowali procesy biznesowe w firmach, kolejni – byli specjalistami od marketingu, a nawet psychologami. Wśród UX Designerów nie brakuje zarówno humanistów, jak i umysłów ścisłych. Wykształcenie nie jest tu istotne. W rzeczywistości, liczy się odpowiedni zmysł i zrozumienie zasad projektowania oraz zachowań użytkowników. Przyda się także doświadczenie w projektowaniu interfejsów użytkownika, zarówno na potrzeby stron internetowych, jak i aplikacji mobilnych. Dobry UX Designer potrafi myśleć analitycznie, jest dokładny, spostrzegawczy, przywiązuje dużą wagę do szczegółu, a także orientuje się w najnowszych trendach technologicznych. Krótko mówiąc, jest osobą łączącą umiejętności badawcze, analityczne i projektowe.

UX Designer nazywany bywa również często projektantem interakcji lub architektem informacji. Autorem tego ostatniego terminu jest amerykański architekt Richard Saul Wurman, który w 1976 roku zaproponował nazwę, dostrzegają duża analogię pomiędzy tym, co tworzą projektanci budynków, a tym, nad czym pracowano w przestrzeni informacyjnej i cyfrowej. Warto dodać, że UX Designerzy nie zajmują się tylko produktami cyfrowymi (aplikacje, strony www itd.), ale również fizycznymi (np. interfejsy telefonów, bankomatów), a nawet czasami również procedurami obiegu dokumentów i informacji w bardzo dużych firmach. Przy okazji warto podkreślić, że jest to zawód coraz częściej poszukiwany przez firmy z branży IT. Średnie zarobki na tym stanowisku wynoszą około 3350 zł brutto, ale najbardziej doświadczeni UX Designerzy zarabiają w wiele, wiele więcej.

UX Designer to osoba, której praca polega na budowaniu pomostu pomiędzy zadowoleniem użytkowników produktów a ich producentami. Firmy z branży IT mają coraz większą świadomość, jakie to ważne. UX Designer jest jednym z tych ogniw, które mają kluczowe znaczenie dla jakości finalnego produktu i których praca wpływa na jego potencjał biznesowy.