Fotografia produktowa czy wizualizacja produktu 3D?
Na tak konkurencyjnym rynku, jaki mamy okazję obserwować, każdy czynnik wyróżniający produkt lub usługę jest na wagę złota. Jest to ważne nie tylko dla sektora e-commerce, ponieważ wielu klientów, którzy finalizują zakup w sklepie stacjonarnym, w pierwszej kolejności porównuje oferty online. Niebagatelną rolę odgrywa tu atrakcyjna prezentacja oferty za pomocą profesjonalnych zdjęć. Na co się zdecydować? Fotografia produktowa czy wizualizacja produktu 3D?
Kurs Fotografia produktowa
Świetne zdjęcia same sprzedają. Poznaj tajniki fotografii produktowej już dziś! Dowiedz się więcej
Czym jest fotografia produktowa?
Zadaniem fotografii produktowej jest przedstawienie produktu w jak najbardziej zachęcający sposób. Nie jest to więc “zwykłe”, choć bardzo dobre pod względem jakości, zdjęcie. Ten gatunek fotografii wymaga wiedzy, doświadczenia i niemałej kreatywności, gdyż finalnie ma powstać obraz, zachęcający do zakupu. Fotograf musi zaprojektować całą oprawę, włącznie z tłem i oświetleniem, a po zakończonej sesji odpowiednio obrobić zdjęcia w programie graficznym. Jeśli do sfotografowania jest wiele przedmiotów, każdy powinien zostać zaprezentowany w podobnej stylistyce i w takim samym oświetleniu. Chcesz dowiedzieć się więcej o fotografowaniu produktów? Zajrzyj tutaj
Packshot
Jest to szczególny rodzaj zdjęć produktowych, gdzie przedmiot prezentowany jest na jednolitym tle, zazwyczaj białym. Do wykonania takiej fotografii konieczne jest odpowiednie wyposażenie studia, które zapewni perfekcyjne, bezcieniowe tło. Packshoty są zazwyczaj wykorzystywane w sklepach internetowych, platformach aukcyjnych i w katalogach.
Ograniczenia fotografii produktowej
Jeszcze niedawno fotografia produktowa była jedyną drogą do atrakcyjnej prezentacji oferty. Wiąże się jednak z wieloma ograniczeniami, które czasem wręcz przekraczają jej możliwości. Przykładem są tu produkty o dużych gabarytach, których nie można dostarczyć do profesjonalnego studia fotograficznego. W tym przypadku, konieczne by było zorganizowanie sesji w lokalizacji klienta - przygotowanie odpowiedniej przestrzeni, przewiezienie sprzętu oświetleniowego, dojazd fotografa na miejsce. Nie jest to niemożliwe, ale nie jest również wygodne. Taka operacja wiąże się automatycznie z większymi kosztami i czasem oczekiwania na gotowe zdjęcia.
Drugim przykładem są zdjęcia produktów, wykonywanych na indywidualne zamówienie. Nie można wykonać fotografii przedmiotu, który jeszcze nie powstał, a wyprodukowanie dodatkowej serii produktów w różnych konfiguracjach może się nie kalkulować.
Indywidualny charakter fotografii produktowej
Unikatowe stylizacje zapewniają niepowtarzalny nastrój fotografii, nadają charakteru produktom, jak i całej marce. Każdy profesjonalny fotograf samodzielnie wypracowuje swój styl, który następnie odzwierciedla się w proponowanej konwencji zdjęć. Dlatego, poszukując sposobów na wyróżnienie swoich produktów na tle konkurencji, warto jest zapoznać się z portfolio różnych fotografów.
Czym są wizualizacje produktu 3D?
Efekt bardzo zbliżony do fotografii, a jednak nie są zdjęciami. Wizualizacje 3D (zwane również renderami) są przygotowaną w programie graficznym, trójwymiarową prezentacją produktu. Do stworzenia modeli potrzebne są zdjęcia produktu, jego projekty lub szkice. Na ich podstawie zostaje opracowana wizualizacja, którą można dowolnie modyfikować pod kątem faktury, kolorów, czy też rozmiarów. Fakt całkowitego przygotowania obrazu w programie graficznym może budzić wątpliwości co do jakości prezentowanego produktu. Niepotrzebnie, bowiem obecne wizualizacje osiągają poziom fotorealistycznego odwzorowania bryły, dzięki czemu zazwyczaj trudno jest rozpoznać, czy oglądany obraz jest renderem, czy fotografią.
Gdzie można wykorzystać wizualizacje produktu 3D?
Rendery otwierają wachlarz możliwości, nieosiągalny dla fotografii produktowej. Doskonale się sprawdzają w prezentacji produktów, wytwarzanych w trybie indywidualnym lub customizowanym. Przygotowanie jednego modelu 3D w wielu wariantach jest procesem o wiele krótszym i tańszym, niż wykonanie serii zdjęć. Zwłaszcza, jeśli do opracowania jest duża liczba produktów.
Wizualizacje produktów 3D mogą z powodzeniem zastąpić nie tylko proste w formie fotografie, jak packshoty, ale wręcz całe aranżacje przestrzeni - projekty wnętrz, budynków, mebli i wiele więcej. Przykładem jest tu IKEA, która cały swój katalog buduje w oparciu o wizualizacje 3D - w miejsce czasochłonnych i skomplikowanych logistycznie fotografii produktowych.
Wizualizacja 3D umożliwia również dopracowanie produktów na etapie projektu, na przykład dobór materiałów, wzorów tkanin, etykiet, itd. Swoboda w nanoszeniu wszelkich zmian jest dużym ułatwieniem i podnosi tempo postępujących prac.
Fotografia produktowa czy wizualizacja produktu 3D?
Ostateczny wybór pomiędzy fotografią produktową a wizualizacją produktu 3D zależny jest od wielu, indywidualnych czynników. Rendery są rozwiązaniem mniej kosztownym, a równie efektownym, co zdjęcie, wykonane w profesjonalnym studiu. Mają też mniej ograniczeń z czysto praktycznego punktu widzenia. Wyparły już fotografię w wielu sektorach, jednak nadal ustępują jej w stylizowanych sesjach plenerowych. Rzadko też sięga się po wizualizacje 3D do prezentacji osób, na przykład modeli i modelek w branży modowej.
Opublikowane 21 września 2021 r. w kategorii: Projektowanie
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej