Gry mobile to prężnie rozwijający się rynek generujący spore zyski. Być może wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy jak duże. W ciągu ostatnich lat na smartfony i tablety pojawia się coraz więcej zaawansowanych produkcji 3D – umożliwiają to nowsze i bardziej wydajne podzespoły. To jednak wcale nie te gry cieszą się największym zainteresowaniem, to deweloperzy prostych tytułów 2D jak Angry Birds, Cut the Rope czy 2048 notują pobrania rzędu setek milionów.

Tworzenie gier to całkiem dochodowe zajęcie i być może dlatego coraz większa liczba programistów, nawet tych niezbyt doświadczonych poświęca swój czas i próbuje sił w tej branży. Jeżeli jesteśmy dopiero na początku drogi, to świetnym wyborem powinien okazać się system iOS i zaoferowany w ubiegłym roku przez Apple framework Sprite Kit. Za jego pomocą będziesz mógł tworzyć gry 2D na iPhone, iPad oraz komputery z MacOS.

sprite-kit2

Framework SpriteKit udostępnia wiele funkcjonalności znanych z Cocos2D czy Sparrow, ale jest przy tym znacznie prostszy do opanowania, co będzie miało spore znaczenie dla początkujących deweloperów. Zobaczmy dlaczego warto zainteresować się właśnie tym rozwiązaniem.

1. Kompatybilność i pewne wsparcie przyszłych wersji systemowych

Sprite Kit jest frameworkiem natywnym, stworzonym w całości przez Apple, więc deweloperzy mogą być spokojni, że będzie on rozwijany w przyszłości i konsekwentnie aktualizowany. Znikną również problemy związane z kompatybilnością, która często szwankowała wraz z pojawianiem się nowych wersji systemowych.

2. Prosty, a jednocześnie funkcjonalny

Niewątpliwą zaletą dla początkujących będzie przyjazny interfejs oraz idąca za tym „lekkość” korzystania ze Sprite Kit. Nie sposób pominąć również wbudowanego narzędzia do tworzenia efektów specjalnych, tekstur czy symulacji (prostej) fizyki, które w przypadku wielu innych frameworków muszą zostać osobno doinstalowane.

3. Wydajność

Jako natywny framework Sprite Kit stworzony został tylko z myślą o systemach Apple, co oznacza że gry na nim oparte będą bardziej stabilne i wydajne niż te stworzone dzięki frameworkom zewnętrznym. Wiąże się z tym również znacznie mniejsza szansa występowania ewentualnych błędów.

4. Pewne i niezmienne podstawy

Sprite Kit to framework o solidnych fundamentach, które nie powinny przechodzić większych zmian przez najbliższe 2-3 lata – niemal 90% API powinno pozostać niezmienione. Jak ważna jest taka „stabilność” wiedzą deweloperzy korzystający z popularnego Cocos2D, którego ciągłe nawet drobne aktualizacje wymuszały na nich nieustanną zmianę kodu.

sprite-kit3

Poza niezaprzeczalnymi zaletami Sprite Kit, ma również wady, które warto wziąć pod uwagę przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze frameworka.

Dowiedz się więcej: Kurs iOS – tworzenie gry od A do Z Zobacz kurs

1. Tylko dla iOS i MacOS

To co dla niektórych jest zaletą, dla innych może okazać się wadą i tak też jest w przypadku przypisania Sprite Kita tylko do iOS i MacOS. Z jednej strony daje nam to wspomnianą pewną wydajność i stabilność, z drugiej wiąże ręce w kwestii (łatwego) przeniesienia gry na inne platformy. Z frameworka tego możemy również zrezygnować, jeśli będziemy chcieli tworzyć gry dla wersji systemu Apple’a starszych niż iOS7 i OSX.

2. Nie tak zaawansowany jak inne otwarte frameworki

Sprite Kit to framework stosunkowo młody i pomimo dość dużego zaawansowania nie oferuje aż tylu użytecznych funkcji, co inne podobne narzędzia, np. wspominany kilkukrotnie Cocos2D. Sporym ograniczeniem zwłaszcza w przypadku chęci stworzenia nieco bardziej rozbudowanych gier będzie „zamkniętość” frameworku, która uniemożliwia np. napisanie własnego kodu OpenGL.

sprite-kit-game

Podsumowując, Sprite Kit okaże się świetny wyborem, jeżeli jesteś początkującym programistą, szukającym przyjaznego i łatwego w obsłudze narzędzia, które planujesz wykorzystać do tworzenia prostych gier 2D na platformy Apple. Jeżeli pod uwagę bierzesz wieloplatformowość i bardziej zaawansowane produkcje, wymagające np. pisania własnego kodu OpenGL, to lepiej zdecydować się na coś open-source’owego i bardziej rozbudowanego, jak Cocos2D.

Poniżej jeszcze krótkie zestawienie-porównanie możliwości Sprite Kit i Cocos2D.

## **Feature** ## **Sprite Kit** ## **Cocos2D**
#### Open Source #### No #### Yes
#### Objective-C Native Support #### Yes #### Yes
#### Graphics Engine #### Yes #### Yes
#### Animations #### Yes #### Yes
#### Physics Simulation #### Yes (Integrated) #### No (Requires Box2D or Chipmunk)
#### Particle Effects #### Yes #### Yes
#### Xcode Native Integration #### Yes #### No
#### Automatic Atlas Creation #### Yes #### No
#### Built-In Particle Editor #### Yes #### No
#### Shaders #### No #### Yes
#### Camera #### No #### Yes

Źródła: 1, 2, 3