Indeksowanie strony w Google – na czym polega?
Indeksowanie strony w Google to kluczowy proces dla każdego serwisu internetowego. W przeciwnym wypadku zawartość witryny nie będzie widoczna w wyszukiwarce, co znacznie komplikuje pozyskiwanie ruchu użytkowników. Na czym polega indeksowanie i jak można je przyspieszyć?
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej
Jak przebiega proces indeksowania strony w Google?
Proces indeksowania strony w Google składa się z kilku kroków. Następują one kolejno po sobie, ale odstępy czasowe pomiędzy nimi mogą być różne – czasem to kilka godzin, innym razem kilka tygodni.
- Odkrywanie strony przez robota – proces indeksowania rozpoczyna się od odkrycia nowej strony. Istnieje wiele sposobów, w jakie Google może znaleźć adres URL. To przede wszystkim linki (wewnętrzne i zewnętrzne), a także mapa witryny zgłoszona w narzędziu Google Search Console. Taka strona nie jest jeszcze widoczna w wyszukiwarce. Robot wykrył adres URL, ale go nie odwiedził.
- Crawlowanie – to proces analizy strony przez robota podczas odwiedzin. W ten sposób Google stara się zrozumieć zawartość konkretnego adresu URL. Analizowane są treści, czas ładowania, czy linki wewnętrzne.
- Indeksowanie – po zakończeniu crawlowania istnieje duże prawdopodobieństwo, że adres URL zostanie zaindeksowany. Jeżeli jednak robot napotka w sekcji link kanoniczny kierujący do innej podstrony, będzie to sygnał, aby nie dodawać podstrony do wyników wyszukiwania.
- Ocena i ranking – po zaindeksowaniu strony Google określa, jak dobrze pasuje do zapytań użytkowników. Algorytm skupia się na wielu różnych czynnikach rankingowych, dzięki którym wyszukiwarka ocenia kolejność wyświetlania wyników.
Strony internetowe są indeksowane regularnie. Nie jest to jednorazowy proces. Google systematycznie odwiedza serwis, przegląda dostępne adresy URL, monitoruje zmiany i aktualizuje swój ranking.
Jak sprawdzić, czy strona jest indeksowana?
Narzędziem służącym do weryfikacji stanu stron w serwisie jest narzędzie Google Search Console. Zaloguj się na swoje konto i wybierz domenę, którą chcesz przeanalizować. W lewym menu znajdź sekcję Indeksowanie, a następnie zakładkę Strony.
W tym raporcie zobaczysz listę stron, które zostały zindeksowane przez Google. Otrzymasz również informacje na temat adresów URL nieznajdujących się w wyszukiwarce. Poznasz także powód zaistnienia takiej sytuacji.
Warto zauważyć, że proces indeksacji strony może zająć pewien czas. Jeśli niedawno dodałeś nową stronę do swojej witryny lub dokonałeś znacznych zmian, możesz oczekiwać, że indeksowanie może potrwać od kilku godzin do kilku tygodni. Jeśli strona nie jest indeksowana po dłuższym czasie, warto sprawdzić, czy nie ma żadnych błędów indeksowania lub innych problemów technicznych związanych z witryną (zwróć szczególną uwagę na przekierowania, linki kanoniczne, plik robots.txt oraz meta robots).
W jaki sposób przyspieszyć indeksowanie strony w Google?
Istnieje kilka sposobów przyspieszenia procesu indeksacji stron w wyszukiwarce Google:
- Aktualny plik sitemap – zgłoś mapę witryny w Google Search Console i regularnie ją aktualizuj. To plik, który powinien zawierać wszystkie adresy URL, które chcesz, aby znalazły się w wyszukiwarce Google. Zależnie od wykorzystywanego systemu CMS proces ten może odbywać się automatycznie, co zaoszczędzi czas, a będzie wysoce skuteczne.
- Linkowanie wewnętrzne – robot indeksujący podczas wizyty na stronie odwiedza adresy URL, na które trafi pod postacią linków wewnętrznych. Dlatego przemyślana struktura serwisu z odpowiednim menu, nawigacją i stopką to podstawa.
- Linkowanie zewnętrzne – odnośniki z innych domen kierujące do serwisu również są odwiedzane przez Google. Jest to więc sposób na przyspieszenie indeksowania, szczególnie jeżeli regularnie pozyskujesz linki z popularnych miejsc.
- Wysyłanie prośby ręcznej – korzystają z narzędzia Google Search Console, przeprowadź analizę pojedynczego adresu URL. Następnie kliknij przycisk „Prośba o zaindeksowanie”. W ten sposób możesz przyspieszyć proces dodawania strony do wyszukiwarki Google.
Jak usunąć stronę z indeksu Google?
Jeżeli nie chcesz, aby konkretny adres URL znalazł się w wyszukiwarce Google, zastosuj jedno z poniższych rozwiązań:
- oznaczenie w pliku robots.txt – to dokument wskazujący, które dokładnie zasoby strony internetowej należy zablokować. W pliku wskaż ścieżkę lub dokładny adres URL, a ten nie będzie indeksowany przez roboty wyszukiwarek.
- zastosowanie tagu noindex – to meta tag, który umieszcza się w sekcji . Gdy robot natrafi na taką informację, jest to sygnał, aby nie indeksować podstrony.
- skonfigurowanie linku kanonicznego – linki kanoniczne służą do określania oryginalnej wersji podobnych lub zduplikowanych podstron. Roboty indeksują tylko te adresy, które są oznaczone jako kanoniczne. Rozwiązanie to znajduje często zastosowanie w paginacji stron (np. w sklepach internetowych).
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swojej stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce. Dowiedz się więcej
Pamiętaj, że usunięcie strony z wyszukiwarki, podobnie jak jej zaindeksowanie, może trochę potrwać. Google odczyta tę informację dopiero w sytuacji, gdy robot odwiedzi serwis i natknie się na plik robots.txt, tag noindex lub link kanoniczny.
Opublikowane 4 października 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej