Jak wykorzystać Instagrama w promocji biznesu
Choć nie takie były pierwotne założenia twórców Instagrama, stał się istotnym elementem strategii promocyjnych dzisiejszych firm. Wielu markom zapewnił rozpoznawalność, umożliwił prężny rozwój i zmianę statusu raczkującego biznesu na firmę z przyszłością. Jak czerpać z tego potencjału? Jak wykorzystać Instagram w promocji biznesu? Przeczytaj!
Kurs Marketing i sprzedaż na Instagramie
Poznaj skuteczne techniki promocji i budowania wizerunku firmy i marki osobistej na Instagramie. Stwórz profesjonalny i angażujący profil, który pomoże Ci zdobyć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. Dowiedz się więcej
Konto prywatne czy firmowe?
Utożsamiasz się ze swoją marką, jesteś jej twarzą i siłą napędową, a dodatkowo Twoje prywatne konto już zyskało spore grono obserwatorów? W takiej sytuacji zmiana charakteru profilu z osobistego na firmowy jest najprostszym, a zarazem bardzo dobrym, rozwiązaniem. Możesz połączyć dalsze działania promocyjne z budowaniem marki osobistej, dzięki czemu nie musisz wybierać pomiędzy publikacją postów promocyjnych a prywatnych. Przeplatanie ich na zmianę jest w pełni uzasadnione, a ponadto dobrze odbierane przez fanów. Zanim jednak zaczniesz promocję konta, przejrzyj starsze posty i zweryfikuj, czy powinny być dostępne dla szerokiego grona odbiorców.
Korzystniej będzie zdecydować się na nowe konto, jeśli cenisz sobie swoją prywatność i wolisz zachować pewne treści jedynie dla bliskich Ci osób. Temat publikowanych postów to jeden z podstawowych elementów strategii promocji i wcale nie musi koncentrować się na Twoim życiu prywatnym - nawet, jeśli wielu instacelebrytów tak właśnie działa.
W jednym i drugim przypadku pamiętaj, aby korzystać z konta biznesowego. Oto, czym się różni od konta prywatnego:
- Narzędzia analityczne - marketing bez analizy danych nie jest bezsensowny, ale z pewnością mniej skuteczny. Badanie zasięgów, statystyki nowych i odchodzących obserwatorów, dane demograficzne, podsumowanie interakcji - to są bardzo istotne informacje z punktu widzenia oceny skuteczności prowadzonych działań i planowania kolejnych. Dostęp do nich zyskują tylko użytkownicy kont biznesowych.
- Button “Kontakt” - profile biznesowe można uzupełnić danymi kontaktowymi firmy takimi, jak adres e-mail i telefon. Osoby zainteresowane kontaktem mogą bezpośrednio z aplikacji wysłać do Ciebie wiadomość na skrzynkę elektroniczną lub wykonać połączenie telefoniczne.
- Narzędzia promocyjne - za pomocą Managera Reklam masz możliwość uruchamiania zaawansowanych kampanii reklamowych na Instagramie. Do wyboru masz prosty format, złożony z jednego zdjęcia z opisem lub bardziej kreatywne kolaże, składające się z kilku zdjęć.
- Zakupy - można prowadzić sprzedaż produktów w sklepie, utworzonym na Instagramie. Są tu wszystkie niezbędne funkcje: podział oferty na kategorie (np. nowości, sezon wiosna - lato, prezenty, itp), ceny, opis produktów i bramki płatności. Cały proces zakupowy odbywa się w aplikacji - bez konieczności odsyłania użytkowników do Twojego sklepu e-commerce.
- Promowanie postów - prostsza forma reklamy, dzięki której promuje się wybrane posty opublikowane w profilu.
Instastories
Stories, czyli krótkie historie, które po opublikowaniu są dostępne jedynie przez 24 godziny. Potem trafiają do archiwum, gdzie nadal można je przeglądać, jednak nie pomiędzy postami z głównego feedu.
W jakim celu możesz je wykorzystać? Stories to doskonałe miejsce na podzielenie się aktualnymi wydarzeniami, dosłownie z “tu i teraz”. Przykład: Twoja firma bierze udział w targach branżowych, do których właśnie się przygotowujecie. Trwa akurat załadunek produktów, które będziecie prezentować lub budowa stoiska. To świetna okazja, aby przypomnieć o evencie i ponownie zaprosić swoich obserwatorów na spotkanie.
Stories jest dobrym kanałem informacji o nadchodzących nowościach, zmianach w ofercie lub zbliżającym się terminie webinaru. W tak prosty sposób promujesz swoje usługi lub produkty, a jednocześnie budujesz relacje, które są potrzebne, by zyskać lojalnych klientów. Co więcej, relacje możesz wyróżnić i zapisać w odrębnych katalogach, dzieląc je tematycznie.
Źródło: Profil Instagram ikeapolska
Feed
Posty, które publikujesz na głównej tablicy, zapisują się na koncie na planie charakterystycznej siatki, podzielonej na kwadraty. To jest właśnie feed. Kilka lat temu niewiele osób przywiązywało szczególną wagę do tego, jak prezentują się fotografie zestawione obok siebie, skupiając się jedynie na jakości lub treści pojedynczych zdjęć. Dziś nikt sobie na taką nonszalancję nie pozwoli.
Poza zamysłem na tematykę publikowanej treści, konieczne jest zaplanowanie jej oprawy graficznej. Ciekawym pomysłem jest publikowanie zdjęć o podobnej stylistyce na zmianę. Przykład: fotografie produktów przeplataj grafikami z tekstem (np. poradniki, wskazówki użytkowania, itp). Bezwzględnie, cały kanał musi być utrzymany w jednej konwencji. Poniżej przykładowy feed @cerebralmist. Bardzo ważnym aspektem jest też jakość publikowanych zdjęć (zobacz jak robić dobre zdjęcia na Instagram)
Hashtagi
W żadnym innym medium nie mają takiej mocy, jaką daje im Instagram. Hashtagi to słowa kluczowe, poprzedzone znakiem #. Dzięki nim można poszerzać swoje zasięgi, ponieważ są głównym kluczem, po którym użytkownicy wyszukują interesujących ich treści. Które hashtagi stosować? Jeśli brakuje Ci na nie pomysłu, przejrzyj konta firm konkurencyjnych i zajrzyj tutaj. Obowiązkowo musi się tu znaleźć nazwa firmy i ogólne kategorie, które opisują treść posta. Optymalna liczba hashtagów pod postem to granice 9 - 11, a ponadto, należy je urozmaicać i rotować, aby nie stosować zawsze dokładnie tego samego zestawu.
Złote zasady promocji biznesu na Instagramie
Na koniec, kilka wskazówek, o których warto pamiętać promując biznes na Instagramie:
- Regularnie publikuj treści w kanałach stories i w feed - w danych statystycznych sprawdź dni tygodnia i pory dnia, kiedy Twoi fani są najbardziej aktywni.
- Nie spamuj - dobre proporcje to jedno zdjęcie dziennie w feed. Stories możesz publikować kilka, a nawet kilkanaście razy w ciągu dnia.
- Nawiązuj kontakt z innymi firmami - współpracuj z innymi markami, oznaczaj inne profile w postach i proś, aby Ciebie również oznaczano.
- Dbaj o treść merytoryczną i spójną szatę graficzną.
- Stwórz kolekcje stories z najważniejszymi tematami.
- Zachęcaj do komentarzy i zawsze udzielaj na nie odpowiedzi.
Opublikowane 17 lutego 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej