Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Jak zadbać o identyfikację wizualną firmy?

Jak zadbać o identyfikację wizualną firmy?

Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Co gorsza trudno je poprawić, kiedy wypadło źle. Ta zasada ma zastosowanie zarówno w życiu osobistym, jak również w biznesie. Jak w takim razie sprawić, żeby nasza firma zapadała w pamięć i budziła dobre skojarzenia? Zadbać o identyfikację wizualną!


Kurs CorelDRAW - projekty marketingowe

Dowiedz się jak projektować materiały reklamowe w CorelDRAW Dowiedz się więcej


Czym jest identyfikacja wizualna firmy?

Czym ona dokładnie jest? Na to obszerne pojęcie składają się wszelkie kwestie związane z wizerunkiem firmy pod kątem wizualnym. Mówiąc krócej – to elementy graficzne, które wyróżniają i charakteryzują daną markę. Przede wszystkim:

  • logo
  • nazwa
  • typografia
  • ikonografia
  • kolorystyka
  • wygląd strony internetowej
  • styl wizualny

elementy identyfikacji wizualnej firmy

Zastanawiasz się czy rzeczywiście identyfikacja wizualna jest tak ważna? Przywołaj szybko w pamięci obraz firmy, którą wskazałbyś jako najbardziej rozpoznawalną i znaną na świecie. Z ogromnym prawdopodobieństwem będzie to McDonald’s, Coca Cola, Apple, Chanel, albo Starbucks. Bez względu na to czy sam lubisz i kupujesz produkty tych marek, są to po porostu ikony znane pod każdą szerokością geograficzną. Ich reklama już od dawna nie skupia się na zaletach sprzedawanych produktów i przekonywaniu do zakupu, a jedynie na wzmacnianiu świadomości konsumentów i swojej pozycji na rynku.

Jak zaprojektować identyfikację wizualną firmy?

Projektowanie identyfikacji wizualnej to tworzenie charakteru firmy. Jak odpowiednio podjeść do tematu, od czego zacząć? Przede wszystkim cały projekt musi być skutecznie dopasowany do danej marki – do jej charakteru, osobowości i branży w jakiej działa. Jeden z najważniejszych elementów, czyli logo często stanowi pierwszy łącznik między firmą, a odbiorcą. Oprócz tego, że powinno ono zwrócić na siebie uwagę pod kątem wizualnym, ma za zadanie dać potencjalnemu klientowi jasny komunikat z jaką firmą ma do czynienia. Przykładowo, jeżeli zajmujesz się sprzedażą ekologicznych produktów w Twojej identyfikacji wizualnej będzie prawdopodobnie dominował kolor zielony. Jeśli prowadzisz zajęcia dla dzieci, nie wybierzesz raczej stonowanego beżu i szarości. Z kolei mając zakład pogrzebowy najrozsądniej będzie zdecydować się na ciemną, elegancką kolorystykę. Identycznie sprawa wygląda w przypadku stylu całej identyfikacji. Od działalności firmy i jej idei zależy czy będzie to coś wesołego, nowoczesnego, klasycznego, czy minimalistycznego.

pomysły na identyfikację wizualną firmy

Stworzenie identyfikacji wizualnej marki, wbrew pozorom nie jest łatwym zadaniem. Proces warto rozpocząć od ustalenia budżetu, jaki możemy na ten cel przeznaczyć. Od tego będzie zależało, czy projekt wykonamy samodzielnie (jest to oczywiście możliwe), czy jednak powierzymy go bardziej doświadczonym osobom. Wydaje się, że wystarczy znajomość programu graficznego i można poradzić sobie z tym wyzwaniem. Istniej wiele aplikacji, w których z powodzeniem stworzymy logo. Np.: Canva, Logo Maker, Logaster czy Free Logo Service. Programy te są intuicyjne, a ich obsługa nie powinna przysparzać nikomu problemów.

Kurs Canva - grafika online od podstaw

Kurs Canva - grafika online od podstaw

Zobacz kurs Arrow
Kurs GIMP w biznesie i marketingu

Kurs GIMP w biznesie i marketingu

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak zbudować znaną markę online

Kurs Jak zbudować znaną markę online

Zobacz kurs Arrow

Jednak oprócz umiejętności obsługi oprogramowania niezbędna jest tutaj szersza wiedza, np. z zakresu badania rynku i konkurencji. Chaotycznie przygotowany system identyfikacji wizualnej może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego – klient niewłaściwie zinterpretuje to, co miało zostać przekazane. Nie pojawią się u niego również skojarzenia pozwalające na późniejsze rozpoznanie firmy i wyróżnienie jej na tle konkurencji.

spójna identyfikacja wizualna marki

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?

Wyjaśniliśmy sobie czym dokładnie jest identyfikacja wizualna, co się na nią składa, jak zadbać o jej zaprojektowanie i skutecznie wdrożenie. Tytułem podsumowania kilka najważniejszych powodów dlaczego jest ona tak ważna:

  • Bezpośrednio wypływa na sukces marki. Właśnie za sprawą tak ważnego wyróżnienia spośród innych firm. Kiedy konsument widzi łączące się w całość szyldy, ulotki, stronę internetową czy wystrój wnętrz, po prostu szybciej zapamiętuje i rozpoznaje daną firmę. A prawie każdy z nas większym zaufaniem darzy to co mu znane (i automatycznie lubiane) niż to co obce.
  • Kreuje profesjonalny wizerunek. Badania wskazują, że klienci firm posiadających spójną identyfikację wizualną postrzegają je jako rzetelne, bardziej solidne i przyjazne, odpowiadające na potrzeby swoich konsumentów.
  • Pozwala oszczędzić czas i pieniądze. O wiele łatwiej zbudować skuteczną strategię marketingową jeżeli identyfikacja wizualna jest dobrze przygotowana. Raz wykonane projekty graficzne z powodzeniem wykorzystuje się w wszystkich środkach przekazu i materiałach reklamowych. Ponadto reklama spójna z wizerunkiem firmy jest skuteczniejsza niż taka, która z niczym nie koresponduje.

Stworzenie profesjonalnego systemu identyfikacji wizualnej wiąże się z pewnym trudem i kosztami. Jednak zdecydowanie nie warto z niego rezygnować. To inwestycja, która szybko się zwróci w postaci rozpoznawalności i zaufania wśród klientów.


Opublikowane 14 grudnia 2021 r. w kategorii: Projektowanie


Kompleksowe szkolenie dla Graphic Designera
Users icon 14491 uczestników
Watch icon 53.5 godzin
Video icon 139 wykładów

Twórz wizualne projekty, które dokładnie trafiają w potrzeby użytkownika. Używaj narzędzi, które od lat są standardem w branży, buduj unikalne koncepcje i zostań designerem z wysokiej półki. Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!