Jak zaprojektować dobre logo?
Jedni powiedzą, że to znak rozpoznawczy firmy. Drudzy, że wyraża jej profesjonalizm. Dla jeszcze innych jest symbolem profilu działalności, którą prezentuje. Wszyscy mają rację, bowiem logo jest znakiem wielofunkcyjnym. Choć niewielkie i często bardzo proste w formie, wyraża więcej, niż można przypuszczać. Jak zawrzeć tak złożony przekaz w tak niewielkim symbolu? Jak zaprojektować dobre logo?
Kurs CorelDRAW - projekty marketingowe
Dowiedz się jak projektować materiały reklamowe w CorelDRAW Dowiedz się więcej
Jak długo trwa projektowanie dobrego logo?
W myśl logiki można sądzić, że mały projekt nie jest przedsięwzięciem zbyt czasochłonnym. W przypadku dobrego logo ta logika zawodzi, ponieważ zanim powstaną pierwsze propozycje graficzne, trzeba wykonać szeroką analizę. Profil działalności firmy jest ważnym, ale nie jedynym czynnikiem, wpływającym na ostateczny kształt logo. Trzeba pamiętać, że firma kieruje swą ofertę do określonego odbiorcy i do tego odbiorcy ma przemawiać również logo. Pierwsze wrażenie odgrywa tu ogromną rolę. Wzbudzenie emocji, pierwsze skojarzenia, pozytywne lub negatywne odczucia - to wszystko zachodzi w ciągu ułamków sekundy. Jeśli logo ma nieść ze sobą zamierzoną wartość jako unikatowy symbol, swój finalny kształt może przybrać w ciągu kilku, a nawet kilkunastu dni. Tyle czasu zajmuje praca profesjonaliście.
Dobre logo jest oryginalne
Możliwość skorzystania z ogólnodostępnych kreatorów lub szablonów bywa kusząca. Oszczędza się w ten sposób czas i pieniądze, ale czy coś również można zyskać? Trudno nazwać takie logo unikalnym i wyróżniającym się w tłumie, a przecież to są główne funkcje tego znaku. Co więcej, tandetną jakość szablonowego logo można dostrzec już na pierwszy rzut oka, co automatycznie rzutuje na profesjonalizm firmy. Podobne odczucia wzbudzi logo, będące kopią znaku znanej marki.
Dobre logo jest proste
Dążenie do upraszczania logo jest trendem ogólnoświatowym, który objął również największe marki. Pod pojęciem prostoty nie należy jednak rozumieć minimalizmu, lecz czytelność i jasność przekazu. Dobre logo zawiera jedynie istotne elementy, bez niepotrzebnych ozdobników. Dzięki przejrzystości pozostanie rozpoznawalne na rozmaitych nośnikach, w różnych skalach i kolorach, jest więc przy okazji praktyczne. Zobacz, jak zmienił się projekt logo wybranych korporacji:
Dobre logo jest ponadczasowe
Jak widać na powyższym przykładzie, moda ulega zmianie również w projektowaniu graficznym. Opracowując logo, miej na uwadze, że musi przetrwać próbę czasu i nadal prezentować się dobrze. Jeśli po wielu latach firma zdecyduje się na rebranding, logo powinno się poddać odświeżeniu i pozostać rozpoznawalne.
Dobre logo ma właściwy kolor
O symbolice kolorów można napisać (i napisano) wiele. Barwy oddziałują na zmysły, niosą określone znaczenie, wzbudzają emocje. Lekceważenie tego faktu w projektowaniu logo byłoby poważnym błędem. Psychologia kolorów jest tak istotna, że wiele branż korzysta z podobnych palet barw, odwołując się do tych samych skojarzeń. Zaufany bank z wieloletnią tradycją? Niebieski lub granatowy. Nowe centrum medyczne? Zielone lub niebieskie. Bywa również tak, że ten jeden, konkretny odcień stał się na tyle rozpoznawalny, że został opatentowany - jak w przypadku Play, Milki, Nivea, Whiskas, Karcher i wielu innych, znanych marek.
Jak zaprojektować dobre logo?
- Dobierz kolory o właściwym nacechowaniu emocjonalnym - nie musisz trzymać się branżowych stereotypów, ale jeśli je łamiesz, rób to mądrze.
- Nie używaj więcej, jak trzech kolorów - największe marki używają jednego, maksymalnie dwóch.
- Dobierz odcień, który będzie prosty do odtworzenia w druku.
- Sprawdź, jak logo się prezentuje w czerni i bieli.
Dobre logo nie jest dosłowne
Logo, jako symbol, znak, nie ma obowiązku ilustrować profilu działalności firmy. Pizzeria nie musi w swoim logo umieszczać pizzy, producent zabawek misia, a firma transportowa ciężarówki. Zbyt dosłowne logo sprawia wrażenie amatorskiej produkcji i nie wzbudza zaufania do marki. Duże korporacje nie decydują się na taki krok i warto tu brać z nich przykład.
Dobre logo nie musi być “ładne”
Musi być proste, czytelne, musi nieść ze sobą określone znaczenie i być zapamiętywalne. Ładne być nie musi, bo to jest pojęcie względne, uzależnione od gustów. Jeśli znak zachowuje odpowiednią geometrię, jest trafny w przekazie i wzbudza właściwe odczucia, a przy tym świetnie się prezentuje w każdej odsłonie - to można go nazwać dobrym logo. Zbyt emocjonalne podejście do projektu, które często przejawiają właściciele firm, może wiele zepsuć i rzadko wnosi konstruktywne rozwiązania.
Dobre logo nie musi zawierać symbolu
Istnieją trzy typy znaków graficznych:
- Symbole - które składają się z jednego, prostego znaku.
- Typografie - nazwa firmy zapisana w unikatowy sposób.
- Kombinacje - czyli połączenie symboli i typografii.
Logo, które nie zawiera symbolu, a jest jedynie graficzną prezentacją nazwy firmy, nie jest niedobre. Warto taką koncepcję rozważyć, zwłaszcza wówczas, gdy nazwa marki jest unikalna i ma potencjał zapadać w pamięć.
Powyższe zasady są kluczowe na drodze do zaprojektowania dobrego logo. Takiego, które zapracuje na renomę i rozpoznawalność marki, a w dalszej perspektywie również jej rozwój. Można się wykazać kreatywnością i łamać schematy, ale tylko wtedy, gdy robi się to z głową.
Opublikowane 21 września 2021 r. w kategorii: Projektowanie
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej