Jak zorganizować webinar?
Webinar jest formą przekazu, która przynosi wiele korzyści zarówno uczestnikom, jak i prowadzącemu. Odbiorcy mogą zdobywać wiedzę i umiejętności bez wychodzenia z domu, zaś prowadzący ma okazję wypromować swoją markę. Organizacja pierwszego webinaru może pochłonąć spore zasoby czasu i energii, ale jest warta zachodu. Jak do tego podejść mądrze, by dobrze wypaść przed publicznością? Oto garść praktycznych wskazówek.
Kurs Jak organizować i prowadzić webinary
Dowiedz się jak organizować webinary i wykorzystaj je do przyciągania nowych klientów i budowania wizerunku firmy lub marki osobistej. Dowiedz się więcej
Jak zorganizować dobry webinar?
Proces przygotowania webinaru można podzielić na kilka etapów. Zanim zaczniesz zastanawiać się nad kwestiami technicznymi i najlepszą drogą promocji, musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki cel i w jaki sposób możesz osiągnąć. Naturalnie, całe przedsięwzięcie ma dążyć do budowania świadomości Twojej marki, zaprezentowania Cię w roli eksperta, co w perspektywie czasu powinno zaowocować lepszymi wynikami sprzedaży. Pomyśl jednak o szczegółach: Czy chcesz wprost promować produkt lub usługę? Czy możesz zaoferować jakieś dodatkowe korzyści, np. bezpłatną konsultację, ebook, rabat?
Od czego warto zacząć organizację webinaru:
1. Nie daj o sobie zapomnieć
Jednym webinarem nie odniesiesz oszałamiającego sukcesu, nie każdy też uczestnik zdecyduje się skorzystać z Twoich usług, czy też kupić Twój produkt. Wielu z nich być może zapomni o Tobie, gdy tylko webinar dobiegnie końca. Jak temu zapobiec? Opracuj strategię pozyskiwania danych kontaktowych i ich wykorzystania w przyszłości. Numery telefonu i adresy e-mail użytkowników pozwolą Ci przypomnieć o zbliżającym się webinarze, a także zaprosić na kolejny.
2. Wybierz dobry temat
Jeśli jesteś ekspertem w swojej branży, wybór właściwego tematu nie powinien Ci sprawić trudności. Wykorzystaj wiedzę, którą przyniosło Ci doświadczenie w pracy z klientami. Jakie pytania najczęściej zadają? Z jakimi problemami się borykają? Co sprawia im największą trudność? Jeśli masz już grono fanów w mediach społecznościowych, zapytaj, o czym chcieliby posłuchać - w ten sposób możesz uzyskać inspirację na co najmniej kilka webinarów.
3. Mów o tym, na czym naprawdę się znasz
Organizowanie webinaru ma sens jedynie wówczas, gdy masz do przekazania fachową wiedzę. Pamiętaj, że nie masz możliwości weryfikacji, kto dołączy do wydarzenia, a prawdopodobieństwo, że znajdzie się tam też konkurencja jest bardzo duże. Pozostali uczestnicy też nie muszą być laikami. Próba wypowiadania się na tematy, w których brakuje Ci biegłości, bardzo szybko zostanie zdemaskowana, a Ty jedynie możesz na tym stracić.
4. Przygotuj plan
Nawet jeśli rozmowa o Twojej branży przychodzi Ci z niezwykłą lekkością, przed kamerą wiele może się zmienić. W trakcie webinaru uczestnicy chętnie korzystają z czatu, co potrafi skutecznie wybić prowadzącego z toku myślenia. Plan wypowiedzi pozwoli Ci zapobiec chaosowi i ustrzec się sytuacji, gdy odbiorcy zaczynają przejmować kontrolę nad tym, o czym mówisz. Potok pytań może nie mieć końca, dlatego uprzedź swoją publiczność, że będziesz na nie odpowiadać na końcu.
5. Bądź zwięzły
Optymalny czas trwania webinaru określa się na 30 - 45 minut. Postaraj się więc tak zaplanować spotkanie, aby w tym czasie poruszyć wszystkie ważne tematy, a jednocześnie odpowiedzieć na pytania uczestników.
6. Przećwicz przygotowany tekst
Bez uczestników, w ciszy i spokoju poćwicz prowadzenie webinaru, który przygotowujesz. Sprawdź, czy opracowany plan jest spójny i logiczny. Dzięki temu sprawniej i swobodniej uda Ci się wystąpić przed odbiorcami.
7. Poproś o pomoc w moderacji
Podzielność uwagi w czasie prowadzenia webinaru to niezwykle cenna umiejętność. Przy dużej grupie uczestników może być jednak niewystarczająca, aby spotkanie toczyło się zamierzonym przez Ciebie torem. Moderator zapanuje nad lawiną komentarzy, zablokuje niechcianych trolli, wstawi omawiane przez Ciebie linki.
Jakie narzędzia pomogą Ci w zorganizowaniu webinaru?
Webinar ma na celu umożliwienie komunikacji dwustronnej, a to wymaga odpowiednich narzędzi. Poza wyborem platformy, która obsłuży tego rodzaju wydarzenie, musisz również zadbać o jak najlepszą jakość obrazu i dźwięku. Pozornie, obraz może wydawać się tu najważniejszy, jednak to właśnie kiepski dźwięk potrafi skutecznie utrudnić odbiór przekazu. Postaraj się więc o kamerę i mikrofon, przygotuj również miejsce z dobrym oświetleniem i tłem.
Nie musisz od razu decydować się na zakup profesjonalnego oprogramowania, ponieważ do dyspozycji masz również bezpłatne platformy:
- Google Hangouts
- Zoom
- LiveWebinar
- LiveStorm
Mają one jednak swoje minusy, gdyż mocno ograniczają dopuszczalną liczbę uczestników oraz czas trwania wydarzenia. Polecane narzędzia płatne to między innymi:
- Click Meeting
- GetResponse
- WebEx
Ceny zaczynają się tu od około 40 - 50 zł miesięcznie (są również okresy testowe), jednak z pomocą takiej platformy możesz zorganizować webinar nawet dla kilkudziesięciu tysięcy odbiorców.
Jak promować webinar?
Promocja webinaru powinna się rozpocząć co najmniej na dwa tygodnie wcześniej. Dobór kanału zależy od profilu Twojego odbiorcy i zasobu posiadanych przez Ciebie danych. Możesz skorzystać ze zgromadzonej bazy adresów email, uruchomić płatną kampanię w social media lub Google, zaprosić na webinar członków grup tematycznych na Facebooku lub forów internetowych. Nie zrażaj się, jeśli pierwszy webinar nie osiągnie takich zasięgów, jak oczekujesz. Z każdym następnym będziesz nabierać wprawy, a uczestników zacznie przybywać.
Jeżeli chciałbyś nauczyć się jak krok po kroku zorganizować swój pierwszy webinar, skutecznie go wypromować i osiągnąć wyznaczone cele, mamy dla Ciebie świetne rozwiązanie - Kurs Jak organizować i prowadzić webinary.
Co da Ci Kurs Jak organizować i prowadzić webinary?
- Dowiesz się jak wykorzystać ogromny potencjał webinarów, jako narzędzia promocji biznesu i marki osobistej.
- Nauczysz się krok po kroku, samodzielnie organizować, promować i prowadzić webinary.
- Zobaczysz jak utrzymywać uwagę i zwiększać zaangażowanie uczestników.
- Nauczysz się pozyskiwać widzów Twoich webinarów i przekuwać ich w klientów.
Kurs prowadzi Mateusz Buczkowski, Digital Marketer z wieloletnim doświadczeniem. Autor pomaga biznesom budować skuteczne strategie brandingowe i tworzyć spójny wizerunek nie tylko w internecie. Doświadczenie zdobywał pracując z wieloma znanymi markami m.in. Subway, Bacardi, Westwing, czy Software Development Academy.
Kurs Jak organizować i prowadzić webinary
Dowiedz się jak organizować webinary i wykorzystaj je do przyciągania nowych klientów i budowania wizerunku firmy lub marki osobistej. Dowiedz się więcej
Opublikowane 22 listopada 2021 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej