Na czym polega badanie rynku - jak przetestować pomysł na biznes
Chciałbyś wystartować z własnym biznesem, ale nie jesteś przekonany, czy ma on szansę powodzenia? Zanim zainwestujesz pieniądze, poświęć trochę czasu na analizę rynku i upewnij się czy to, co chcesz oferować spodoba się również potencjalnym klientom. W przeciwnym razie, bazując jedynie na swoim przeczuciu i optymizmie, może się okazać, że poniesiesz spore nakłady finansowe, a Twoja firma zakończy żywot szybko i brutalnie.
Kurs E-commerce od podstaw - jak sprzedawać w internecie
Dowiedz się jak wejść ze swoim biznesem do internetu. Wykorzystaj potencjał e-commerce, by sprzedawać dowolne produkty i usługi już teraz! Dowiedz się więcej
Czym zatem jest badanie rynku? To zbiór działań mających na celu gromadzenie, interpretowanie oraz analizowanie informacji o procesach zachodzących na rynku. Analiza ta ma na celu pomóc określić podstawowe mechanizmy, takie jak: popyt, podaż, ceny, zachowania konsumentów i działania konkurencji. Badanie rynku to fundament dobrego biznesu. Umożliwia przedsiębiorcy podjęcie odpowiedniej decyzji i zainwestowanie w projekt z potencjałem. Znacznie ułatwia też przygotowanie strategii marketingowej adekwatnej do wymagań rynku.
Od czego więc zacząć i jakie kroki podjąć żeby zweryfikować swój plan? Cały proces należy podzielić na kilka etapów:
1. Zweryfikuj pomysł
Zaufanie swojej intuicji i upodobaniom w kwestii zakładania firmy może okazać się bardzo ryzykowne. Setki przedsiębiorców musiało zawinąć interes tylko dlatego, że genialny w ich ocenie produkt nie spotkał się z zainteresowaniem konsumentów. Kluczowa jest świadomość, że Twoje usługi czy produkty nie będą kierowane do Ciebie, tylko do innych ludzi. Ich celem jest odpowiedź na potrzeby klientów. Wstępne potwierdzenie, czy pomysł ma rację bytu można znaleźć w Internecie.
Sposobów jest mnóstwo. Zapoznaj się z treściami na facebookowych grupach poświęconych tematyce, w której chcesz rozpocząć biznes, odwiedź fora internetowe – możesz w tych miejscach znaleźć masę cennych informacji i wyłapać w którym kierunku zmierzać. Czego brakuje na danym rynku, co można ulepszyć, na co narzekają klienci, a co cieszy się największym zainteresowaniem.
Jeśli chcesz sprzedawać produkt fizyczny warto odwiedzić platformy sprzedażowe np. Allegro i Amazon. To najprostszy sposób na rozeznanie cenowe i odnalezienie pomysłu czym się wyróżnić i jak udoskonalić swój produkt na tle konkurencji. Cenne będzie także zapoznanie się z komentarzami od osób, które dokonały zakupu.
2. Zdiagnozuj potrzeby
Kiedy dokonałeś już wstępnej selekcji i upewniłeś co do swojego pomysłu, musisz precyzyjnie określić jakie parametry rynku chcesz zbadać. Zazwyczaj są to mechanizmy sterujące daną branżą, czyli wskaźniki popytu i podaży. Niezwykle ważne jest też zapoznanie się z pozycją i działaniami konkurencji. Na tym etapie warto skorzystać z pomocy ekspertów w zakresie planowania i przeprowadzania sesji badawczej. Będą oni w stanie dobrać najwłaściwszy rodzaj badań, pomóc w przygotowaniu próbek statystycznych oraz w napisaniu kwestionariuszy. Co istotne, zapewnią także obiektywne i neutralne źródło informacji.
3. Wybierz formę badania
Ten etap znacząco wpływa na charakter otrzymanych danych. Rodzaj ich pozyskiwania będzie różnił się, w zależności od typu produktu lub usługi, która będzie świadczona. Oprócz dokładnego zapoznania się z wiadomościami zebranymi w Internecie, często analizuje się prasę i literaturę branżową oraz różnego rodzaju raporty z urzędów. Popularne są także internetowe i telefoniczne ankiety przeprowadzane na grupie potencjalnych klientów. Dużą wartość wnoszą tzw. badania w terenie, czyli obserwacja działań konkurencji z punktu widzenia klienta.
4. Przeprowadź badanie
To moment na rzetelne zrealizowanie opracowanego wcześniej planu działania. Jego długość uzależniona jest od formy i wielkości próbek. Im większa dokładność na tym etapie, tym lepsze i bardziej miarodajne wyniki. Nawet jeżeli badania są z pewnych przyczyn rozłożone w czasie, nie decyduj się na półśrodki. Rzetelne zrealizowanie całego procesu pozwoli później precyzyjnie określić grupę docelową i opracować plan marketingowy.
5. Przeprowadź analizę i wyciągnij wnioski z zebranych danych
Końcowy etap badań. Na podstawie wnikliwie sporządzonych raportów można wyciągnąć szczegółowe wnioski dotyczące specyfiki rynku przyszłych działań oraz potrzeb klientów. Zebrana wiedza pomoże też określić ostateczny charakter produktu, bądź usługi. Analiza ułatwia określenie najlepszego momentu rozpoczęcia działalności oraz wielu innych czynników, które zebrane razem często przesądzają o sukcesie firmy.
Niezależnie od tego w jakiej branży chcesz wystartować, nie warto robić tego bez przygotowania. Możliwości sprawdzenia rynku jest wiele, dobra analiza znacznie zwiększa szanse powodzenia, jednak najrzetelniej pomysły weryfikuje po prostu… życie. Nie istnieją biznesy pewne na 100%. Czasem warto więc zaryzykować, niż żałować, że się nie spróbowało.
Skuteczne techniki sprzedaży
Poznaj skuteczne techniki sprzedaży! Zobacz jak robią to najlepsi i zacznij zarabiać więcej. Dowiedz się więcej
Opublikowane 25 marca 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej