SEO w e-commerce: Jak zoptymalizować sklep internetowy i zwiększyć sprzedaż?
SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie stron internetowych, jest skutecznym sposobem na budowanie widoczności w wyszukiwarce oraz generowanie ruchu użytkowników. Jak wykorzystać tę strategię w sklepie internetowym, aby zwiększyć sprzedaż?
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zostań ekspertem SEO i osiągaj topowe pozycje w Google! Naucz się dobierać słowa kluczowe, budować strategie linkowania i naprawiać błędy techniczne, aby zwiększyć widoczność i ruch na stronie. Dowiedz się więcej
SEO w e-commerce jako strategia marketingu internetowego
SEO (Search Engine Optimization) w e-commerce jest strategią marketingu internetowego, która ma na celu zwiększenie widoczności i pozycji sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania organicznego. Jest to istotne, ponieważ większość użytkowników internetu korzysta z wyszukiwarek, takich jak Google, aby znaleźć produkty i sklepy online.
Pozycjonowanie opiera się na budowaniu widoczności sklepu internetowego dla fraz kluczowych, których w Google szukają użytkownicy. Gdy słowa te nawiązują bezpośrednio do nazw produktów, pozyskany ruch jest wartościowy, a ostatnim etapem ścieżki podróży klienta jest konwersja – czyli w tym przypadku złożenie zamówienia.
W wyszukiwarce o wysoką pozycję rywalizuje wiele domen. Tylko te, które zostaną ocenione przez algorytm Google jako „najbardziej wartościowe”, zostaną wyróżnione przy pomocy wysokiej pozycji. Im dany wynik gorzej pasuje do zapytania użytkownika, tym strona internetowa znajdzie się niżej w rankingu. Największe korzyści z tytułu SEO czerpią witryny znajdujące się na pierwszych dziesięciu miejscach w wyszukiwarce – w te wyniki użytkownicy klikają najczęściej.
Jak zoptymalizować sklep internetowy i zwiększyć sprzedaż dzięki SEO?
Budowanie widoczności sklepu internetowego w oparciu o SEO wymaga systematyczności oraz kompleksowego podejścia do optymalizacji serwisu e-commerce. Algorytm wyszukiwarki Google został opracowany w taki sposób, aby promować wyłącznie wartościowe witryny, które rzeczywiście na to zasługują.
Jak zoptymalizować sklep internetowy i zwiększyć sprzedaż dzięki SEO? Należy skupić się na trzech podstawowych ogniwach pozycjonowania:
- aspekty techniczne – sklep internetowy musi ładować się odpowiednio szybko na każdym urządzeniu. Dodatkowo powinien mieć prawidłowo skonfigurowane metadane, właściwe linki kanoniczne oraz przyjazne dla użytkowników adresy URL. Znaczenie ma także regularne aktualizowanie mapy serwisu (sitemap), poprawne wykorzystanie pliku robots.txt, czy unikanie zasobów JavaScript, z których interpretacją mają problemy roboty indeksujące.
- wartościowe treści – algorytm wyszukiwarki wyróżnia te domeny, które dostarczają użytkownikom wartościowych treści. Content powinien odpowiadać na pytania stawiane przez użytkowników. Zasada ta nie dotyczy wyłącznie jednej podstrony, która jest ważna z punktu widzenia biznesowego, ale ogólnie całego serwisu.
- link building – to proces polegający na pozyskiwaniu linków z innych domen, prowadzących do pozycjonowanego sklepu internetowego. Odnośniki są traktowane przez algorytm Google jako pewnego rodzaju rekomendacje. Jeżeli o sklepie internetowym wspominają inne serwisy w sieci, jest to sygnał, że e-commerce powinien być umieszczony przez wyszukiwarkę na wyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Widoczność sklepu internetowego w wyszukiwarce będzie wzrastać tylko wtedy, gdy wszystkie trzy wspomniane wcześniej ogniwa będą uwzględnione w strategii SEO. Serwis musi więc być dopracowany technicznie, wyróżniać się wartościowymi treściami oraz posiadać linki zewnętrzne, prowadzące z innych domen.
Optymalizacja e-commerce pod SEO – najczęstsze błędy
Istnieje szereg błędów, które są popełniane przez wielu właścicieli sklepów internetowych. To aspekty szczególnie istotne z punktu widzenia SEO. Ich zaniechanie może wpłynąć negatywnie na widoczność serwisu w Google.
- Brak zoptymalizowanych opisów produktów – powinny być unikalne, zawierać odpowiednie słowa kluczowe i dotyczyć bezpośrednio asortymentu. Wiele sklepów internetowych nie poświęca odpowiedniej uwagi na tworzenie opisów produktów, co może wpływać na ich widoczność w wynikach wyszukiwania.
- Nieoptymalizowane metadane stron produktów – powinny zawierać istotne słowa kluczowe, być krótkie i jednoznaczne. Często sklepy internetowe używają ogólnych tytułów (title), które nie są ani zgodne z intencją użytkowników, ani SEO, co może utrudniać indeksowanie stron przez wyszukiwarki i utrzymanie wysokiej pozycji w rankingu.
- Brak zoptymalizowanych adresów URL – powinny być czytelne dla użytkowników i zawierać istotne słowa kluczowe. Wiele sklepów internetowych używa domyślnych adresów URL, które są zbyt długie i nieinformatywne, co może wpływać na gorszą widoczność w wyszukiwarce.
- Brak responsywności – coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania sklepów internetowych. Brak responsywnego designu może negatywnie wpływać na doświadczenie potencjalnych klientów i pozycję strony w Google.
- Powolne ładowanie strony – negatywnie wpływa na SEO, ponieważ wyszukiwarki preferują strony, które szybko wyświetlają zawartość użytkownikom.
Unikaj tych błędów, a przy odpowiedniej optymalizacji technicznej, tworzeniu treści i link buildingu serwis zacznie notować coraz wyższą widoczność w Google, co w sprzyjających warunkach przełoży się również na sprzedaż produktów.
Opublikowane 29 września 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej