Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
SXO – Co to jest i na czym polega?

SXO – Co to jest i na czym polega?

Strony i sklepy internetowe są odwiedzane przez użytkowników. Nie zawsze jednak wizyta internauty kończy się konwersją. W takiej sytuacji z pomocą przychodzi strategia SXO, czyli optymalizacja doświadczeń użytkownika.


Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej


Co to jest SXO?

SXO (Search Experience Optimization) to synergia SEO oraz UX. W efekcie serwis internetowy jest widoczny w wyszukiwarce, a na dodatek pozostaje przyjazny potrzebom użytkowników. Wdrożenie strategii SXO polega na pozycjonowaniu witryny oraz jej optymalizacji w myśl doświadczeń internautów. Strona powinna być widoczna w Google, a jednocześnie zaprojektowana w taki sposób, aby korzystanie z niej było maksymalnie proste i wygodne. Takie podejście pozwala wartościować pozyskiwany ruch organiczny – w efekcie użytkownicy nie tylko odwiedzają serwis, ale także wykonują konkretną czynność (konwersja), na przykład w sklepie internetowym będzie to zamówienie produktu.

Coraz więcej użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Na dodatek internauci chcą korzystać ze stron internetowych, które wyróżniają się krótkim czasem ładowania. Z tego względu wdrożenie strategii SXO ma istotny wpływ na to, w jaki sposób zachowują się osoby odwiedzające serwis internetowy. W przypadku odpowiedniej optymalizacji znacznie zwiększa się szansa na realizację konwersji – z tego względu Search Experience Optimization znajduje zastosowanie głównie w e-commerce.

SXO to połączenie SEO i UX

Efekty strategii SXO

Strategia SXO wspiera serwis internetowy na wielu płaszczyznach. Połączenie SEO oraz UX pozytywnie wpływa na najważniejszy aspekt prowadzenia witryny w sieci, czyli konwersję. Ponadto skuteczność SXO mierzy się poprzez analitykę:

  • Pozycji w wyszukiwarce – pozycja witryny w wyszukiwarce na wartościowe frazy kluczowe wzrasta.

  • Ruchu organicznego – widoczność w wyszukiwarce przekłada się na ruch organiczny użytkowników.

  • Czasu trwania sesji – użytkownicy korzystający z witryny spędzają na niej więcej czasu, ponieważ serwis jest dopasowany do intencji oraz potrzeb odbiorcy.

  • Współczynnika odrzuceń – użytkownicy nie opuszczają strony bez wykonania żadnej akcji, ponieważ witryna posiada prawidłową nawigację oraz przyjazną strukturę informacji.

SXO, czyli Search Experience Optimization

Analityka poszczególnych wskaźników pozwala monitorować skuteczność strategii SXO. W przypadku współczynnika odrzuceń oraz czasu trwania sesji negatywne wyniki mogą świadczyć o tym, że serwis nie został prawidłowo zoptymalizowany pod kątem użyteczności. Ruch natomiast jest pozyskiwany przy pomocy SEO – buduje się widoczność strony na wartościowe frazy kluczowe. Wówczas witrynę odwiedzają osoby, które są zainteresowane jej zawartością.

Choć strategia SXO kojarzona jest przede wszystkim z e-commerce, może być także zastosowana w obrębie firmowych stron pełniących funkcję wizytówki. W każdym odosobnionym przypadku należy zaprojektować indywidualną strategię, polegającą na optymalizacji doświadczeń użytkownika (UX) oraz pozycjonowaniu (SEO).

Jak przyspieszać i optymalizować strony

Jak przyspieszać i optymalizować strony

Zobacz kurs Arrow
Kurs UX & UI - sztuka użytecznego projektowania

Kurs UX & UI - sztuka użytecznego projektowania

Zobacz kurs Arrow
Kurs UX Design - wprowadzenie do projektowania doświadczeń użytkowników

Kurs UX - wprowadzenie do projektowania doświadczeń użytkowników

Zobacz kurs Arrow

Techniki wykorzystywane w SXO

Realizacja strategii SXO odbywa się poprzez wdrożenie szeregu technik, których celem jest polepszenie doświadczeń użytkownika:

  • Testy A/B – to proces, który pozwala wybrać lepszą wersję interfejsu. Podczas testów A/B przedstawia się różnym grupom użytkowników odrębne warianty konkretnego elementu (np. przycisku CTA). Następnie bada się zachowanie odbiorców.

  • Optymalizacja architektury informacyjnej – należy zapewnić użytkownikom przeglądającym witrynę wygodę poprzez implementację przejrzystej architektury informacji. W tym zakresie warto podstronę podzielić na sekcje, wyodrębniając nagłówki lub inne elementy ułatwiające zachowanie orientacji.

  • Projektowanie nawigacji – poruszanie się po podstronach serwisu powinno być proste i zrozumiałe. W tym celu stosuje się menu (górne lub boczne), a także elementy dodatkowe, takie jak breadcrumbs lub linkowanie wewnętrzne. Ważne linki możesz umieścić także w stopce.

  • Dostosowanie do Core Web Vitals – wskaźniki Core Web Vitals określają jakość strony pod kątem optymalizacyjnym. W ten sposób ocenisz to, czy witryna jest użyteczna dla użytkowników. Dodatkowo Core Web Vitals są czynnikiem rankingowym w Google. Kieruj się nimi podczas realizacji strategii SXO, a serwis będzie zgodny z zasadami SEO oraz UX.

Dbanie o SXO, czyli SEO i UX

Wymienione techniki SXO pozwalają zaprojektować witrynę w sposób przyjazny dla użytkowników oraz robotów wyszukiwarek. W ten sposób pozyskuje się ruch dzięki wysokiej pozycji w wyszukiwarce, a następnie wartościuje go, co prowadzi do konwersji.


Opublikowane 24 sierpnia 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!