Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Umiejętności miękkie vs umiejętności twarde - które są ważniejsze dla pracodawcy?

Umiejętności miękkie vs umiejętności twarde - które są ważniejsze dla pracodawcy?

Kompetencje miękkie i twarde służą nam w kontaktach zawodowych każdego dnia. Od nich zależy, czy pomyślnie przejdziesz proces rekrutacji i czy dobrze będziesz sprawować swoje obowiązki. Czy któreś z nich są ważniejsze dla pracodawcy i rekrutera dokonującego wyboru kandydata? Jeśli tak, to które? W którym zawodzie stawia się na umiejętności miękkie, a w którym na twarde? Odpowiedzi czekają na Ciebie w dalszej części artykułu!


Umiejętności miękkie w pracy zdalnej - budowanie relacji i organizacja pracy

Dowiedz się jak przygotować i zorganizować pracę zdalną dla siebie i swojego zespołu. Zadbaj o odpowiednią komunikację, work-life balance i zdrowe relacje w firmie. Dowiedz się więcej


Kompetencje twarde - przykłady i definicja

Umiejętnościami twardymi nazywamy merytoryczną, fachową wiedzę i umiejętności, związane z dziedziną, w której się specjalizujesz. Bez trudu je udowodnisz, przedstawiając zdobyte certyfikaty, dyplomy i wszelkie świadectwa, uprawniające do wykonywania danego zawodu. Kompetencje twarde rozwijane są wraz ze zdobywanym wykształceniem i doświadczeniem zawodowym.

Przykłady umiejętności twardych:

  • prawo jazdy,
  • wykształcenie i wynikająca z niego wiedza specjalistyczna,
  • znajomość języków obcych,
  • umiejętność obsługi aplikacji, programów, urządzeń i maszyn.

przybory do szycia, jako symbol umiejętności twardych

Kompetencje miękkie - przykłady i definicja

W tej grupie znajdują się cechy osobowościowe i zdolności interpersonalne. To one odpowiadają za to, jak nawiązujesz relacje społeczne, jak organizujesz swój dzień pracy lub co motywuje Cię do działania na pełnych obrotach. Oto kilka przykładów:

  • odporność na stres,
  • umiejętność pracy pod presją czasu,
  • samodzielność w działaniu i podejmowaniu decyzji,
  • kreatywność,
  • umiejętność organizacji własnej pracy,
  • umiejętność zarządzania zespołem, zdolności przywódcze,
  • komunikatywność i zdolność pracy w zespole.

Więcej o umiejętnościach miękkich napisaliśmy w artykule: Czym są umiejętności miękkie i jak je rozwijać?

umiejętność pracy w zespole jako przykład kompetencji miękkich

Które umiejętności są ważniejsze dla pracodawcy?

Już patrząc na przedstawione przykłady łatwo można dojść do wniosku, że idealnym kandydatem jest osoba, która może się wykazać kompetencjami z obydwu grup. Co zyskamy zatrudniając kandydata o ogromnym zasobie wiedzy, lecz braku gotowości do pracy w zespole? Ile firma zyska na specjaliście, który ma trudności w organizacji własnej pracy i nie potrafi samodzielnie rozwiązywać napotykanych trudności? Ile korzyści, a ile strat przyniesie chaotyczna księgowa lub niedbały elektryk?

Istotną rolę kompetencji miękkich w organizacji dostrzegają zarówno pracodawcy jak i pracownicy. W ciekawy sposób opisują to rekruterzy i specjaliści HR: za zdobycie pracy w 70% odpowiadają kompetencje twarde, zaś za jej utratę w 70% odpowiadają kompetencje miękkie. Trudno jest się odnaleźć w grupie obcych sobie osób bez jakichkolwiek umiejętności społecznych. Co więcej, w wielu zawodach to właśnie kompetencje miękkie są tymi dominującymi.

Warto w tym miejscu sięgnąć po statystyki z badań:

  • 78% managerów na stanowisku najwyższego szczebla uznaje kompetencje miękkie za ważniejsze.

  • 76% managerów na stanowiskach średniego szczebla uważa, że umiejętności miękkie są bardziej istotne.

  • 63% pracowników na stanowiskach nie zarządzających uznaje, że ważniejsze są kompetencje miękkie.
Kurs Jak radzić sobie ze stresem i kontrolować emocje

Kurs Jak radzić sobie ze stresem i kontrolować emocje

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak efektywnie organizować i prowadzić spotkania

Kurs Jak efektywnie organizować i prowadzić spotkania

Zobacz kurs Arrow
Kurs Sztuka efektywnej komunikacji w życiu prywatnym i zawodowym

Kurs Sztuka efektywnej komunikacji w życiu prywatnym i zawodowym

Zobacz kurs Arrow

Badanie zostało przeprowadzone przez serwis SeeWidely w 2020 roku. Łatwo można dostrzec, że wraz z rozwojem kariery zawodowej zaczyna się doceniać nie tylko wiedzę merytoryczną, lecz również umiejętność współpracy i radzenia sobie w społeczności organizacyjnej.

W 2022 roku brytyjski serwis pracy ZipRecruiter podał, że statystyki te są o wiele wyższe. W swoim raporcie wykazali, że aż 93% rekruterów poszukuje kandydatów z wysoko rozwiniętymi kompetencjami miękkimi.

Kompetencje miękkie w IT

Ciekawym zagadnieniem jest rola lub wartość zdolności interpersonalnych w branży IT. Przez długi czas programiści lub analitycy uchodzili za jednostki odosobnione i wycofane z życia firmowego. Dlaczego taki styl bycia nie jest korzystny dla pracodawcy? Ponieważ utrudnia kontakty pomiędzy działami, prowadzi do nieporozumień i niepotrzebnych napięć. Dowodem na zmiany w oczekiwaniach wobec pracowników IT są te same badania, które przytoczyliśmy powyżej.

Managerowie działów IT w 71% uznali, że bardziej cenią umiejętności miękkie niż twarde. Pracownicy z kolei wyszli z założenia, że ważniejsze w ich rozwoju są kompetencje twarde (60%).

praca w zespole - cenna umiejętność miękka w branży IT

W których zawodach kompetencje miękkie są szczególnie ważne?

Pewien zasób zdolności interpersonalnych jest niezbędny właściwie na każdym stanowisku i w każdym zawodzie. Przyjrzyjmy się jednak kilku przykładom, gdzie mają one wartość szczególną.

  • Stanowiska kierownicze - można być managerem posiadając jedynie wiedzę merytoryczną, jednak do miana dobrego managera potrzeba o wiele więcej. Umiejętne zarządzanie zespołem to również sztuka asertywnej dyskusji, motywowania i rozwiązywania konfliktów.

  • Obsługa klienta - praca z klientem wymaga wiele cierpliwości, empatii i odporności na stres, aby można było ją wykonywać z sukcesem. Przydatna jest tu również dobra organizacja i szybkie reagowanie na zgłaszane problemy.

  • Sprzedaż - dobry handlowiec nie tylko ciekawie i merytorycznie opowie o produkcie, ale też zaskarbi sobie sympatię potencjalnego klienta. Musi być gotów na pertraktacje i odporny na negatywne opinie.

  • Windykacja - odporność na stres, sztuka negocjacji, skrupulatność - to są cechy dobrego windykatora, a jednocześnie jedne z najważniejszych kompetencji miękkich na rynku pracy.

  • Marketing - choć bez wiedzy merytorycznej nie można się tu obejść, wiele kompetencji miękkich również można uznać za niezbędne. Komunikatywność, łatwe nawiązywanie kontaktu, umiejętność negocjacji i praca w zespole - to kilka przykładów.

symbole różnych umiejętności twardych

Umiejętności twarde i miękkie - które warto rozwijać?

Choć z punktu widzenia pracownika wiedza i praktyczne umiejętności są bardziej wartościowe, nie można rezygnować z rozwijania się w sferze interpersonalnej. Praca nieodłącznie wiąże się z relacjami społecznymi, czy tego chcemy, czy nie. Sposób komunikowania swoich potrzeb, sztuka odmawiania, chwalenia lub radzenia sobie z krytyką to absolutne podstawy do tego, aby nie tylko przetrwać w świecie zawodowym, ale też osiągać w nim sukcesy.


Opublikowane 30 marca 2023 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!