Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
W jakich zawodach przyda się dobra znajomość programu Excel?

W jakich zawodach przyda się dobra znajomość programu Excel?

Szybka i sprawna obsługa komputera to dziś obowiązek pracowników na wielu różnych stanowiskach. Idąc dalej, w wielu zawodach niezbędna jest też obsługa pakietu Microsoft Office. Znajdziemy w nim programy PowerPoint, Outlook, Publisher, Access, a przede wszystkim edytor tekstu Word oraz arkusz kalkulacyjny Excel, który jest tematem przewodnim tego artykułu. W jakich zawodach przyda się dobra znajomość programu Excel, a na jakich stanowiskach jest on wręcz obowiązkowy?


Kurs Excel 2019 od podstaw

Poznaj Excel od podstaw w kilka godzin. Dowiedz się jak bez wysiłku wykonać kluczowe czynności, jak zautomatyzować pracę i jak rozpocząć przygodę z tabelami przestawnymi. Dowiedz się więcej


Program Microsoft Excel – co to takiego?

Microsoft Excel to najpopularniejszy, a przy tym niezwykle wszechstronny arkusz kalkulacyjny. Program jest wykorzystywany między innymi do najróżniejszych obliczeń. Excel jest bezcenny w zakresie tworzenia tabel, bilansów, wykresów czy baz danych, na których podstawie wykonuje się wiele analiz.

Microsoft Excel jest więc programem bardzo wszechstronnym, z szeroko rozbudowanym menu. Usprawnia pracę oraz pozwala w szybki i prosty sposób zarządzać potrzebnymi danymi.

arkusz kalkulacyjny Excel

Excel – podstawowa kompetencja wymagana przez pracodawców

Jako że program Excel jest tak funkcjonalny, wymóg jego znajomości znajduje się dziś w większości ogłoszeń o pracę, zwłaszcza na stanowiska biurowe. Obecnie jest on niezbędny już nie tylko w przypadku księgowych czy specjalistów do spraw zasobów ludzkich (HR). Przydaje się też w wielu innych zawodach, o czym za chwilę.

Zawody, w których znajomość programu Excel to obowiązek

Jest wiele zawodów, w których Excel mocno upraszcza i skraca czas pracy. Jednak są stanowiska, kiedy jego znajomość jest wręcz koniecznością. Należą do nich m.in.:

Księgowa

Obok programów dedykowanych księgowaniu dokumentów dobry pracownik księgowości korzysta również z Excela. Jest to podstawowe narzędzie pracy księgowego ułatwiające i przyspieszające jego pracę. Korzystanie z rozbudowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego pozwala pisać formuły, budować przestawne tabele i wprowadzać inne pomocne rozwiązania.

Pracownik działu kadr – HR, z ang. human resources

Oznacza zarządzanie zasobami ludzkimi. Wprawdzie specjaliści HR zajmują się rekrutacją i motywacją pracowników, pracownicy tego działu wykonują również prace kadrowe. Tutaj z pomocą przychodzi Excel, który pomaga zliczać godziny pracy pracowników, naliczać urlopy, pilnować dat badań lekarskich, przygotowywać umowy i usprawniać wiele innych czynności związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie. Więcej o funkcjach Excela przydatnych w pracy HR, znajdziesz tutaj.

excel księgowy

Specjaliści analizy danych

Pracownicy zajmujący się przetwarzaniem ogromnej ilości danych, w tym tworzeniem raportów dziennych, tygodniowych, miesięcznych, kwartalnych czy rocznych. W połączeniu z innym programem służącym do importowania i eksportowania danych Excel jest ich podstawowym narzędziem pracy.

Sekretarka

Pracownik sekretariatu często pracuje na dokumentach tekstowych, a więc musi dobrze znać funkcje MS Word. Jednak niezwykle przydatny, a często obowiązkowy przynajmniej w podstawowym stopniu znajomości jest też Excel. Dobrze jeżeli sekretarka potrafi wykonać formatowanie, sortowanie, wyszukiwanie czy edytowanie danych. Powinna wiedzieć też, jak tworzyć tabele i wykresy, co pomoże jej w przygotowywaniu zestawień oraz gromadzeniu i porządkowaniu danych. Jeszcze lepiej, jeżeli potrafi budować proste formuły.

excele

Pracownicy biurowi

Excel mocno przyspiesza i upraszcza pracę pracownikom biurowym. W zależności od zajmowanego stanowiska i zakresu obowiązków pracownik biurowy może na wiele sposobów korzystać z Excela, wykorzystując go niemal codziennie (np. tworzenie prostych tabel, tabel przestawnych i zestawień, sortowanie i filtrowanie danych w tabelach i zestawieniach, tworzenie zestawień wykorzystywanych w codziennej pracy, zaokrąglanie danych z wykorzystaniem funkcji, formatowanie warunkowe itp.).

Handlowcy

Pracownicy działu sprzedaży mogą i powinni korzystać z możliwości, jakie daje program MS Excel. Arkusz kalkulacyjny może im służyć do uporządkowania listy klientów i samych spotkań. Można w nim również tworzyć najróżniejsze rankingi, w tym wykaz sprzedaży z automatycznym przeliczaniem wartości prowizji, czy analizę marży dla poszczególnych produktów. W końcu Excela można wykorzystać do stworzenia symulacji sprzedaży na bazie poprzednich okresów sprzedażowych, czy odnotować w nim faktyczną sprzedaż i poziom realizacji zakładanego planu sprzedażowego.

excel w analizie danych

Oczywiście to tylko niewielka część zawodów, w których program Excel jest nie tylko przydatny, ale w wielu przypadkach wręcz obowiązkowy i to najlepiej w średnim lub zaawansowanym stopniu. W zasadzie przydaje się on na każdym stanowisku biurowym. Stąd z Excela korzystają także doradcy finansowi, menedżerowie, administratorzy danych, logistycy, specjaliści do spraw obsługi klienta w bankach i innych instytucjach finansowych, analitycy finansowi, biznesmeni, prezesi, przedsiębiorcy, a nawet recepcjoniści czy asystenci medyczni.

Kurs Excel dla księgowych

Kurs Excel dla księgowych

Zobacz kurs Arrow
Kurs Excel dla sprzedawców

Kurs Excel dla sprzedawców

Zobacz kurs Arrow
Kurs Excel dla HR

Kurs Excel dla HR

Zobacz kurs Arrow

Jak nauczyć się obsługi Excela?

Jak widać, mimo iż program Excel kojarzony jest głównie z pracą w księgowości, przydaje się, a nawet jest niezbędny na wielu stanowiskach, gdzie wykonywana jest szeroko pojęta praca biurowa. To program wszechstronny i uniwersalny, którego znajomość zwiększa szanse kandydata na zatrudnienie na aplikowane stanowisko.


Kurs Excel w Twojej firmie - praktyczne zastosowania

Naucz się efektywnie wykorzystywać Excela w swojej firmie do realizacji codziennych zadań. Poznaj przydatne funkcje i narzędzia, które ułatwią Ci prowadzenie biznesu. Dowiedz się więcej


Nie zawsze potrzeba znajomości wszystkich funkcji Excela. Często wystarczy umiejętność zarządzania danymi (np. wprowadzanie, filtrowanie, sortowanie), tworzenia tabel, czy wykonywania prostych operacji matematycznych (m.in. dodawanie, mnożenie). Oczywiście im wyższy poziom zaawansowania, tym lepiej.

excel arkusz

Samej obsługi programu Excel można uczyć się na wiele różnych sposobów. Obecnie niemal wszystkiego można nauczyć się samodzielnie, wystarczy odrobina wolnego czasu i przede wszystkim chęci. Oczywiście można pójść krok dalej i skorzystać z kursów online dla bardziej wymagających użytkowników, którzy chcą poznać trudniejsze, bardziej skomplikowane funkcje MS Excel.


Opublikowane 26 stycznia 2022 r. w kategorii: IT i oprogramowanie


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!