Jak zostać copywriterem - Przewodnik dla początkujących
Wstajesz rano, o godzinie, która odpowiada Ci najbardziej. Pracujesz, kiedy masz ochotę i tak długo, jak Ci się podoba. Nie obowiązuje Cię dress code, regulamin przerw, ani normowany czas pracy. W dodatku, codziennie robisz coś ciekawego i zdobywasz wiedzę z przeróżnych dziedzin. Idealne warunki? Ty też się możesz nimi cieszyć, jeśli postanowisz związać swoją karierę z pisaniem. Jak zostać copywriterem? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.
Kurs Copywriting - jak tworzyć treści, które sprzedają
Poznaj warsztat copywritera, naucz się pisać skuteczne i angażujące teksty, na których będziesz zarabiał! Dowiedz się więcej
Czy potrzebujesz studiów?
Prestiżowa uczelnia może napawać dumą i z pewnością ładnie się prezentuje w CV, ale obecnie nikt na nią nie spojrzy, jak na gwarancję Twoich kompetencji pisarskich. Z punktu widzenia copywritera, studia humanistyczne, zwłaszcza na kierunku filologii polskiej, nie są czasem straconym. Ma się tu styczność z ciekawymi dziełami i opracowaniami, nabiera się wprawy w pisaniu, a umiejętności oceniają eksperci. Nadal jednak, sukces w pozyskiwaniu klientów lub zdobyciu wymarzonej pracy zależy w głównej mierze od portfolio i rzeczywistych zdolności, którymi wykazuje się kandydat. Czasami zaważyć może znajomość specyficznej branży lub dodatkowe kwalifikacje, jak posługiwanie się wybranym językiem obcym (dzięki czemu można korzystać z obcojęzycznych źródeł).
Jeśli więc nie masz dyplomu filologa, ale jesteś szczęśliwcem obdarzonym talentem do tworzenia tekstów - możesz zostać copywriterem i zarabiać na pisaniu.
Jeśli chcesz pisać, czytaj!
Znajomość języka ojczystego to za mało, aby móc mówić o kompetencjach copywriterskich. Umiejętność pisania w pełnej poprawności gramatycznej i stylistycznej jest już dobrym gruntem, lecz warto się dalej rozwijać. Jeśli bowiem myślisz o copywritingu jako sposobie zarabiania na życie, musisz mieć świadomość, że będziesz pisać na przeróżne tematy, z myślą o przeróżnych odbiorcach. Konieczne jest zatem opanowanie wielu stylów wypowiedzi, by móc je dopasowywać do tematyki i branży.
Rada w tym miejscu jest prosta. Czytaj! Literaturę piękną, serwisy tematyczne, literaturę popularno - naukową, magazyny i wszystkie inne źródła, które lubisz. Zwracaj uwagę na charakterystyczne zwroty i sformułowania, terminologię branżową i sposób konstruowania wypowiedzi.
Ponadto, czytanie pobudza kreatywność, utrwala dobre wzorce językowe, uczy nowych frazeologizmów i rozwija zakres słownictwa, a to bardzo cenne cechy w zawodzie.
Udoskonalaj swój warsztat
O pracy copywritera krąży wiele mitów, a jednym z nich jest przekonanie, że pisać może każdy. Niezupełnie tak jest. Praca z tekstem przez osiem godzin dziennie wymaga predyspozycji, a także określonych umiejętności. Podstawą jest swoboda w przelewaniu myśli na papier i zrozumiały styl. Nie każdy może się tego nauczyć w takim stopniu, aby z pisania uczynić zawód, ale można te cechy rozwijać. Najprostszą drogą jest oczywiście praktyka. Pisz różne teksty na różne tematy, dla siebie lub dla znajomych. Warto przy tym zasięgać opinii czytelników, by wychwycić niedociągnięcia i móc nad nimi pracować. Jeśli lubisz dzielić się swoimi przemyśleniami lub masz hobby, o którym możesz wiele powiedzieć, załóż bloga i regularnie publikuj nowe artykuły. Daje Ci to dowolność w dobieraniu tematów, a jednocześnie wymaga staranności, ponieważ wiesz, że teksty mogą trafić do wielu osób. W przyszłości taki blog (o ile rzeczywiście nasycisz go dobrymi tekstami) może być Twoim portfolio.
Wybierz swoją specjalizację
Copywriting jest bardzo złożoną dziedziną, obejmującą zarówno tworzenie haseł reklamowych, sporządzanie ofert i opisów produktów, jak i poszukiwanie nazw firm. Są tu więc formy dłuższe i krótsze, mniej lub bardziej oparte na kreatywności autora. Nie martw się, nie musisz być ekspertem w każdej z tych gałęzi! Wybierz rodzaj, w którym masz najwięcej zdolności lub najbardziej Cię interesuje i rozwijaj się w tym kierunku.
Poznaj narzędzia i technologie przydatne w pracy copywritera
Nowoczesne technologie są już nieodłącznym elementem pracy copywritera. Oprócz lekkiego pióra i dobrze rozwiniętych umiejętności pisarskich, znajomość specjalistycznych narzędzi może wyraźnie podnieść jakość tworzony tekstów i przyspieszyć Twoją codzienną pracę. Sprawdź kilka najważniejszych z nich:
- Edytory tekstu i narzędzia do korekty - dobry edytor tekstu, jak Microsoft Word czy Google Docs jest nieoceniony w codziennej pracy. Dzięki niemu możesz łatwo edytować teksty, współpracować z innymi w czasie rzeczywistym, nanosić komentarze i poprawki oraz korzystać z wbudowanych funkcji sprawdzania pisowni oraz gramatyki. Oprócz tego możesz wykorzystać narzędzia takie jak Grammarly czy LanguageTool, które pomogą Ci wychwycić błędy stylistyczne i gramatyczne.
- Narzędzia SEO - aby twój tekst pojawiał się wysoko w wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek internetowych, niezbędne jest optymalizowanie treści pod kątem SEO. Narzędzia takie jak Yoast SEO (dla WordPress), Ahrefs, SEMrush czy Senuto pomogą Ci zdobyć informacje na temat słów kluczowych, analizy konkurencji i optymalizacji strony. Dzięki nim dowiesz się, jakie frazy warto wykorzystać, aby zwiększyć widoczność twojego artykułu w wynikach wyszukiwania.
- ChatGPT i narzędzia AI - narzędzia oparte na sztucznej inteligencji są już codziennością w pracy copywritera. Pomogą Ci wygenerować znaleźć inspirację i gotowe pomysły na artykuły, rozplanować układ treści, a nawet przygotować wstępny draft artykułu.
- Plagiat checker - narzędzia do sprawdzania unikalności tekstów, takie jak Copyscape czy Plagscan pomogą Ci upewnić się, że twoje treści są oryginalne i nie naruszają praw autorskich.
- Planery treści i narzędzia do zarządzania projektami - narzędzia takie jak Trello, Asana czy Monday.com pomogą Ci planować i zarządzać projektami. Dzięki nim możesz łatwo śledzić postęp swoich zadań, planować publikacje, co przyda Ci się szczególnie jeżeli tworzysz teksty dla wielu klientów.
Jak się uczyć?
Studia nie są konieczne, ale wiedzę branżową trzeba posiąść i nieustannie ją uzupełniać, ponieważ wiele tu się zmienia. Na szczęście przyszłych i początkujących copywriterów, źródeł informacji jest naprawdę dużo. Warto jest się zaopatrzyć w książki i ebooki pisarskich guru, śledzić blogi eksperckie i rozwijać się z pomocą kursów. Do wyboru są zarówno kursy wprowadzające w świat copywritingu wraz z całym bogactwem jego podtypów, jak i szczegółowe szkolenia, skoncentrowane na jednym z nich - np. email marketing, storytelling, social media. Zacznij od ogółu, powoli przechodząc na kolejne poziomy wiedzy.
Jak zostać dobrym copywriterem?
Potrafisz pisać, robisz to dobrze, masz swój styl. Z tym zestawem możesz już stawiać pierwsze kroki w copywritingu, ale to jeszcze za mało, żeby być dobrym w tym, co robisz. Czego brakuje? Musisz nieustannie poszerzać swoje horyzonty, interesować się otaczającym Cię światem, dać się pochłonąć jakiejś pasji. Rozległa wiedza ogólna znacznie wzbogaca wypowiedź, sprawia, że możesz więcej i ciekawiej opowiedzieć, a czytelnicy chętniej czytają od początku do końca. Takie teksty odróżniają dobrego copywritera od manufaktury precli i na nie jest największe zapotrzebowanie. Chcesz dowiedzieć się więcej i zacząć zarabiać na copywritingu? Koniecznie zajrzyj tutaj!
Do dzieła!
Opublikowane 20 października 2024 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej