Pozycjonowanie e-commerce – jak zacząć?
Pozycjonowanie w e-commerce pozwala generować ruch użytkowników, którzy są zainteresowani ofertą sklepu internetowego. Aby uzyskać taki efekt, należy zaprojektować skuteczną strategię SEO. Od czego zacząć?
Kurs SEO - jak skutecznie pozycjonować stronę
Zobacz jak zadbać o SEO i zapewnij swoje stronie wysoką pozycję w wyszukiwarce Dowiedz się więcej
Audyt i analiza konkurencji e-commerce
Strategię pozycjonowania e-commerce buduje się na bazie audytu SEO oraz analizy konkurencji. To raporty zawierające istotne dane z punktu widzenia widoczności w wyszukiwarce. Należy porównać własny biznes do innych serwisów z tej samej branży, aby następnie zrozumieć, jakie działania należy podjąć w celu pozyskiwania ruchu organicznego. Czas potrzebny na przeprowadzenie takich analiz jest zależny od wielkości sklepu internetowego, ponieważ dosłownie każda podstrona w obrębie e-commerce wymagać będzie kilku minut uwagi oraz poddania weryfikacji na tle konkurencji.
Dobór fraz kluczowych do sklepu internetowego
Frazy kluczowe w dużym stopniu determinują skuteczność pozycjonowania. Jeżeli widoczność zostanie zbudowana na słowa, które nie są wyszukiwane przez użytkowników, strategia SEO nie będzie dostarczać oczekiwanych wyników. Frazy kluczowe dobiera się przy pomocy specjalistycznych narzędzi – w tym zakresie pomoc zapewnia na przykład Ahrefs.
Należy wyselekcjonować wyrażenia do pozycjonowania, które przede wszystkim są popularne. Popyt przełoży się na ruch organiczny, a w sprzyjających warunkach także konwersję, co dla sklepu internetowego jest szczególnie istotne. Jednocześnie należy pamiętać, że słowa kluczowe o wysokim poziomie popytu są znacznie bardziej konkurencyjne – o ich pozycjonowanie dbają także inne witryny z Twojej branży. Dlatego spośród wielu wyrażeń warto wyselekcjonować frazy long-tail (długi ogon). To sformułowania wyszukiwane przez użytkowników rzadziej, ale ich pozycjonowanie przynosi szybsze efekty ze względu na niską konkurencyjność.
Pozycjonowanie e-commerce składa się z trzech podstawowych elementów, które zostaną przedstawione w dalszej części artykułu – to optymalizacja techniczna, tworzenie treści, a także linkowanie. Wszystkie wymienione aspekty są równie ważne i wywierają znaczny wpływ na widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Optymalizacja techniczna w e-commerce
Pierwszym krokiem pozycjonowania e-commerce jest optymalizacja techniczna serwisu. Należy zadbać o wszystkie elementy sklepu internetowego, które wywierają wpływ na widoczność w wyszukiwarce:
- meta dane – atrybuty title i description, czyli tytuły oraz opisy podstron. Powinny posiadać frazy kluczowe oraz w prosty sposób mówić o tym, co znajduje się pod wskazanym adresem URL.
- szybkość ładowania i responsywność – algorytm wyszukiwarki promuje strony internetowe, które otwierają się szybko i poprawnie na każdym urządzeniu.
- noindex – sprawdź, czy podstrony, które nie powinny być wyświetlane w wynikach wyszukiwania posiadają atrybut noindex. Możesz także oznaczyć je w pliku robots.txt.
- canonical – to atrybut wskazujący kanoniczną stronę internetową. Jego użycie zapobiega wykrywaniu duplikacji treści przez roboty indeksujące, na przykład na podstronach paginacji.
Optymalizacji poddawaj również nowe podstrony, które zostaną dodane w przyszłości, na przykład podczas wzbogacania oferty asortymentu.
Tworzenie contentu w e-commerce
Treści opublikowane w sklepie internetowym pełnią dwie funkcje: marketingową i pozycjonerską. Przede wszystkim odpowiedni content wspiera sprzedaż, dodatkowo pozwala lepiej zapoznać się z produktami przed złożeniem zamówienia. Dodatkowo teksty są analizowane przez roboty indeksujące. Umieszczenie w nich fraz kluczowych ma więc wpływ na pozycję w Google.
- opisy produktów – powinny być raczej krótkie i zwięzłe, ale jednocześnie z frazami kluczowymi. Jeżeli posiadasz w asortymencie kilka takich samych wyrobów, różniących się jedynie detalem, warto przygotować osobny content, dobierając odpowiednie słowa na podstawie ich wolumenu wyszukiwań.
- opisy kategorii – mogą być dłuższe, a pod kątem pozycjonowania przydają się do budowania widoczności na frazy ogólne, odnoszące się do szerokiego zakresu asortymentu.
- artykuły blogowe – sklep internetowy powinien mieć blog, który będzie wspierać pozycjonowanie. To miejsce na artykuły poradnikowe budujące widoczność na wiele zapytań oraz linki wewnętrzne, które mają znaczenie w SEO.
Tworzenie treści jest nieodłącznym elementem pozycjonowania w e-commerce. Warto odpowiednio wcześniej przygotować kompleksowy content plan, który następnie będzie sukcesywnie realizowany.
Linkowanie – wewnętrzne i zewnętrzne
Linki są traktowane przez algorytm wyszukiwarki jako pewnego rodzaju „drogowskazy”. Jeżeli do strony internetowej prowadzi wiele odnośników, jest to sygnał, że dany adres URL powinien znaleźć się na nieco wyższej pozycji. Dlatego podczas pozycjonowania sklepu należy skupić się na odpowiednim profilu linkowym domeny:
- linkowanie wewnętrzne – to odnośniki prowadzące np. z artykułów blogowych do podstron ofertowych. W ten sposób wskażesz robotowi indeksującemu, które adresy URL są „ważne” i zasługują na wyższą pozycję w Google.
- linkowanie zewnętrzne – sytuacja analogiczna do linkowania wewnętrznego, jednak w tym przypadku pozyskuje się odnośniki z innych stron internetowych. Najlepiej, aby były to linki z witryn o podobnej tematyce, które posiadają duży ruch organiczny.
Pozyskiwanie linków to proces długofalowy, wymagający czasu i cierpliwości. Niemniej należy do jednych z ważniejszych elementów składowych pozycjonowania. Bez odpowiedniego profilu linkowego zbudowanie widoczności dla e-commerce w Google jest praktycznie niemożliwe.
Opublikowane 31 sierpnia 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing
ŚCIEŻKA KARIERY
Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej