Logo
Hamburger icon Close icon
Go to top
WYNIKI WYSZUKIWANIA:
Jak stworzyć strategię marketingową?

Jak stworzyć strategię marketingową?

Strategia marketingowa to zbiór metod wykorzystywanych przez organizację w celu promowania marki, a także oferowanych dóbr – usług lub produktów. Jej bezpośrednim efektem jest wzrost rozpoznawalności oraz sprzedaży. Jak przygotować kompleksową strategię i co powinna zawierać?


Kurs E-marketingu - podstawy reklamy internetowej

Naucz się prowadzić skuteczne działania marketingowe w internecie. Poznaj przydatne narzędzia, które pomogą Ci rozwijać Twój biznes, zdobywać klientów i zwiększać zyski. Dowiedz się więcej


omawianie strategii marketingowej firmy

Co powinna zawierać strategia marketingowa?

Sposób projektowania strategii marketingowej zmieniał się na przestrzeni ostatnich lat na skutek digitalizacji oraz rozwoju świata cyfrowego. Obecnie zdecydowana większość firm tworząc taką dokumentację, opiera się na tym, aby budować rozpoznawalność w Internecie, upatrując w tym medium źródła przychodów.

Strategia marketingowa zawsze jest tworzona indywidualnie, na bazie potrzeb i charakterystyki konkretnej firmy. Najlepiej przygotować ją przed rozpoczęciem ekspansji na rynku, aby promować markę (a także oferowane usługi lub produkty) w sposób maksymalnie skuteczny. Kompletna strategia marketingowa powinna zawierać:

  • informacje na temat sprzedawanych dóbr – wskazanie usług lub produktów priorytetowych oraz dodatkowych;
  • wyróżniki na tle konkurencji – warto wypisać cechy, które odróżniają organizację oraz jej produkty lub usługi od innych marek na rynku, ponieważ te charakterystyczne elementy zostaną wykorzystane w celach promocyjnych;
  • budżet marketingowy – ile firma przeznaczy na działania reklamowe;
  • cele biznesowe – wyznaczenie konkretnych aspiracji pozwoli znaleźć punkt odniesienia podczas realizacji strategii marketingowej;
  • model sprzedażowy – w jaki sposób usługi lub produkty będą dostarczane klientom;
  • kanały marketingowe – jakie media zostaną wykorzystane do promocji organizacji;
  • techniki cross-sellingu oraz up-selling – czy dosprzedaż i sprzedaż krzyżowa będą realizowane, a jeżeli tak, to w jaki sposób;
  • analiza SWOT – mocne strony, słabe strony, szanse, zagrożenia;
  • estymacje krótkoterminowe i długoterminowe – jakie wyniki zapewni strategia marketingowa po miesiącu, roku i kilku latach;
  • narzędzia – z jakich narzędzi będzie korzystać firma, aby wspierać działania marketingowe oraz monitorować efekty realizowanej strategii.

praca nad strategią marketingową firmy

Strategia marketingowa powinna być maksymalnie konkretna, a jednocześnie zrozumiała dla całej organizacji – w tym dla nowych osób, które do niej dołączą w przyszłości.

Kanały marketingowe

Istnieje szereg kanałów marketingowych, z których pomocą biznes może generować sprzedaż. Ważne jest to, aby inwestować w odpowiednie z nich, tym samym budując przewagę konkurencyjną.

Do podstawowych kanałów marketingowych należą:

  • Social media – nawet jeżeli biznes nie sprzedaje online, powinien być dostępny w mediach społecznościowych. Ludzie szukają firm na Facebooku, aby zdobyć numer telefonu lub adres. Przeglądają fotografie udostępnione na Instagramie i obserwują profile.

  • SEM (SEO+PPC) – jeżeli biznes posiada stronę internetową, może docierać do odbiorców przy pomocy wyszukiwarki (np. Google). Do budowania widoczności witryny w ten sposób stosuje się strategię SEM: Search Engine Marketing. W jej skład wchodzi SEO: Search Engine Optimization (pozycjonowanie) oraz reklamy PPC: Pay Per Click (Google Ads).

  • E-mail marketing – to kanał marketingowy dla biznesów, które chcą zbudować silną społeczność, składającą się na stałych i zaangażowanych klientów. Obecnie mailing jest wymagający (ze względu na wszechobecny spam), jednak gdy zostanie poprawnie zrealizowany, przynosi doskonałe efekty i jest doskonałym sposobem na utrzymywanie stałej komunikacji z odbiorcami.

  • Influencer marketing – to współpraca z influencerem w ramach promowania marki, usługi lub produktu. Najczęściej skupia się na Instagramie lub Facebooku, równie często na YouTube lub stronach internetowych (np. blogi).

  • Kanały tradycyjne – telewizja, radio, ulotki, banery reklamowe. Ich głównym zadaniem jest budowanie świadomości marki, szczególnie gdy biznes dysponuje chwytliwym hasłem reklamowym.

Wybór konkretnych kanałów marketingowych jest uzależniony od celów stawianych przez firmę. Niektóre z nich skutecznie wspierają sprzedaż, inne generują ruch na stronie internetowej, a wiele z nich skutecznie buduje świadomość marki.

Kurs Influencer marketing - współpraca reklamowa z influencerami od A do Z

Kurs Influencer marketing - współpraca reklamowa z influencerami od A do Z

Zobacz kurs Arrow
Kurs Jak prowadzić komunikację w social media i zwiększać sprzedaż

Kurs Jak prowadzić komunikację w social media i zwiększać sprzedaż

Zobacz kurs Arrow
Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę

Kurs SEO od podstaw - jak skutecznie pozycjonować stronę

Zobacz kurs Arrow

Egzekucja strategii marketingowej

Cele marketingowe, ustalane w ramach budowania strategii, muszą być zgodne z wizją firmy. Poprzez osiąganie satysfakcjonujących wyników organizacja ma spełniać cele biznesowe – czyli najczęściej gwarantować wzrost przychodów. Jeżeli przedsiębiorstwo posiadać będzie osobną komórkę, odpowiedzialną za promocję i reklamę (dział marketingu) powinien on funkcjonować synergicznie z pozostałymi działami, zapewniając płynne przekazywanie informacji.

Za egzekucję strategii marketingowej nie muszą odpowiadać pracownicy należący do organizacji. Pomoc w tym zakresie zapewniają na przykład agencje reklamowe. Jeżeli firma zdecyduje się na pozyskiwanie klientów z konkretnego kanału, warto współpracować z organizacją specjalizującą się w określonej dziedzinie. Wówczas zewnętrzna organizacja odpowiada za stworzenie i realizowanie strategii w ramach określonego budżetu marketingowego, a efekty podejmowanych działań będą systematycznie raportowane.

analiza statystyk w marketingu internetowym

Opublikowane 13 października 2022 r. w kategorii: Biznes i marketing


ŚCIEŻKA KARIERY
Users icon 13130 uczestników
Watch icon 79 godzin
Video icon 708 wykładów

Twórz atrakcyjne i funkcjonalne strony internetowe z użyciem nowoczesnych technik. Opanuj kluczowe podstawy, niezbędne narzędzia i zacznij tworzyć wspaniałe strony! Dowiedz się więcej

Interesują Cię nowe technologie?

Zapisz się do naszego newslettera!